Der var en gang, hvor en tur til købmanden på hjørnet kunne resultere i minutters venten på fortovet uden for butikken, hvor de få kunder blev mødt med skiltet "Kommer straks!"
Det samme kan ske for selv de allerstørste butikker i den nye digitale verden. I går blev kunderne i det gigantiske varehus på Internet, Amazon.com, således hilst velkommen med skiltet:
"We´ll be right back! We´re sorry, but our Books, Music, Video, Toys and Electronics stores are closed temporarily. We expect to be back soon."
I alt 36 minutter gik der, før teknikerne hos Amazon.com igen havde fyret op under selskabets servere i Seattle.
I modsætning til de ventende foran købmandsbutikken, kunne brugerne af Amazon.com blot efterlade deres e-post-adresse på dørtrinnet til Amazon.com, for siden at modtage en e-mail, når butikken igen var åben.
Nedbruddet kom bare to dage efter Amazon.com lancerede to nye butikker på www.amazon.com, nemlig en for legetøj og en for forbruger-elektronik. Men ifølge en talsmand fra Amazon havde de to nye butikker intet med torsdagens nedbrud at gøre.
Amazon vil ikke udtale sig om, hvad der forårsagede nedbruddet.
- Amazon.com er baseret på et komplekst system, og sådanne systemer kan let få hikke. Det var det, der skete i dag, sagde talsmanden fra Amazon til IDG News Service i går.