Supermarkedskæden, Tesco, går nu sammen med 10 internationale fødevare detailhandlere for at oprette en global markedsplads.
Foruden Tesco er Marks & Spencer, Kingfisher og den amerikanske gigant K-Mart involveret i projektet, der beløber sig til 779 millioner kroner (100 millioner dollars), skriver BBC.
The WorldWide Retail Exchange vil gøre det muligt for leverandører og detailhandlende at udveksle varer. Tesco mener dermed at have skabt den største indkøbsklub i verden, hvor der kan bringes flere varer på markedet hurtigere og til lavere omkostninger.
Tesco håber at have den nye markedsplads oppe at køre til sommer, selvom et udviklingshus endnu ikke er fundet til at bygge e-handelssitet. Planerne forventes at føre til øget effektivitet i leverandørleddet, hvilket firmaet håber kan komme kunderne til gode.
Meddelelsen kommer en uge efter, at Sainsbury?s har bekendtgjort detaljer om eget e-handels projekt. Et projekt, som Tesco afviste at deltage i. Sainsbury har investeret 117 millioner kroner (15 millioner dollars) i GlobalNetXchange, et projekt som det deltager i sammen med detailkæderne Sears og Carrefour.
De to nye e-handelsprojekter er de seneste eksempler på forretningsrivaler, der går i samarbejde for at udnytte teknologien til fælles fordel.
Tidligere har for eksempel Ford, General Motors og DaimlerChrysler oprettet et online reservedels-netværk.