Af Jakob Risom
Markedet for ASP?er, Application Service Providere, er trægt. I snart et år, har både analysebureauer og rådgivere forudset en eksplosiv vækst for ASP-virksomhederne.
Markedet er dog svært at få i gang. Den norske ASP-virksomhed Customax dropper alle ASP-planer, norske Intello fyrer en del af sine danske ansatte, og Iterium.net har lukket helt ned. Der er kort sagt masser af eksempler på, at ASP ikke er blevet den guldgrube, det var forudset til at blive.
Konsulenten Eva Lindblom, der har startet en ASP-erfagruppe under DKUUG, mener, virksomheder ved for lidt om, hvad ASP er godt for.
? Mindre virksomheder betaler omkring 1200 kroner pr. klient, der kobles op, men det er for meget, når virksomhederne ikke ved, hvad ASP er, og ikke tror på, at det er sikkert at lægge sine data ud på en fremmed server, siger hun.
Dertil kommer, at efterspørgslen efter ASP-løsninger i dag primært går på enkeltapplikationer eksempelvis email eller en traffiktæller, og ikke tunge programpakker som eksemplevis økonomistyringssystemer eller andre administrationsværktøjer. Det mener partner Ole Horsfeldt fra advokatfirmaet Bech-Bruun Dragsted.
? Jeg oplever ingen eksplosion i ASP-markedet, siger han.
Ole Horsfeldt har i en årrække beskæftiget sig med at forhandle IT-kontrakter på hosting, ASP og facility management. Han mener, at der findes ganske få ægte ASP-selskaber i Danmark. Og af de mindre, er de fleste ved at løbe tør for kapital.
Store virksomheder sejrer
Selvom ASP-løsninger lyder som en slående god investering, står virksomhederne ikke ligefrem i kø for at slæbe IT-installationerne ud af huset og komme på kundelisten hos et af de nye serviceselskaber.
En del af problemet er formentlig, at de rene ASP-virksomheder er for små. Tillid og tiltro til sikkerheden er vigtig, når man smider sin IT ud, og derfor har de mindre selskaber et problem.
? Der er ingen virksomheder i Danmark, der vil lægge sine kritisk vigtige applikationer ud til en lille leverandør, selvom selskabet er nok så professionelt, siger Ole Horsfeldt.
Eva Lindblom er enig og understreger, at ASP-markedet er forbeholdt store solide selskaber som eksempelvis det norske teleselskab Telenor, der er stærkt repræsenteret på det danske marked.
? Det kræver store investeringer, at være med på ASP-vognen, og dem kan man ikke hive hjem, hvis man har en flok investorer, der vil have penge i kassen med det samme, for det tager lang tid at få ASP-kunder, siger Eva Lindblom.
Hun forudser, dog en kraftig vækst for ASP-tilslutninger, men hvornår det sker eller i hvilken form er usikkert.