Af Dan Jensen & IDG News Service
Tirsdagens terror-angreb på World Trade Center i New York skabte omgående panik og hektisk aktivitet i den amerikanske telesektor.
Flere tele-selskaber satte omgående nød-procedurer i kraft, da millioner af nervøse borgere i timerne efter angrebet forsøgte at få fat i pårørende og kolleger over telefonen.
Samtidig opfordrede såvel myndigheder som teleselskaber til, at brugen af telefonen blev begrænset til nød-opkald og hastige lyn-opkald til familien.
I timen efter angrebet - mellem klokken 10 og 11 amerikansk tid - steg trafikken på mobil-nettet med ét med op til 400 procent i forhold til det normale niveau, meddeler den amerikanske mobil-operatør, Cingular Wireless.
En anden lokal tele-operatør. Verizon, meddeler, at trafikken på selskabets net umiddelbart efter angrebet blev fordoblet til op til 230 millioner opkald alene i New York.
Den store belastning af nettet blev yderligere forværret, da 10 af selskabets basestationer blev sat ud af drift, fordi de var forbundet med fastnettet af kabler, der gik gennem World Trade Center.
Verizon havde kontor med 488 ansatte i de nederste etager af World Trade Center. Alle reddede sig ud, før skyskraperen kollapsede.
USA lukket land
Også den internationale tele-trafik blev voldsomt belastet i timerne efter angrebet. TDC meddeler, at der i timerne efter angrebet var op til tyve gange så mange opkald til USA som normalt. Det gjorde det svært at komme igennem til USA.
- Det er ikke muligt at udvide kapaciteten over Atlanten, og selvom det var muligt, ville det ikke hjælpe væsentligt, da telefon-nettet i USA var overbelastet i ekstrem grad, oplyser servicedirektør Per Rokkedal fra TDC.
Samme melding kommer fra andre europæiske tele-operatører.
France Telecom satte i timerne efter angrebet et nødsystem igang for at regulere de mange opkald til og fra USA. I Taiwan var der omkring 10.000 opkald til USA i minuttet, men under 10 procent gik igennem.
Det taiwanske teleselskab Chungwa Telecom oplyser, at der var rigeligt med adgang ud af Taiwan, men at det amerikanske telenet var overbelastet, og at det derfor var svært at få adgang til USA.
En lang række amerikanske internet-udbydere indførte straks efter, at jungletrommerne og de amerikanske tv-stationer havde rapporteret om det første angreb på finans-skyskraberne, en række stramme sikkerhedsforanstaltninger for såvel data som medarbejdere, mens andre lukkede helt ned og sendte medarbejderne hjem.