Tele-panik i New York

Terror-angrebet på World Trade Center skabte panik på tele-nettet, hvor antallet af opkald blev tyve-doblet i timerne efter angrebet. Mange kom ikke igennem. Nu er det igen roligt.

Af Dan Jensen & IDG News Service

Tirsdagens terror-angreb på World Trade Center i New York skabte omgående panik og hektisk aktivitet i den amerikanske telesektor.

Flere tele-selskaber satte omgående nød-procedurer i kraft, da millioner af nervøse borgere i timerne efter angrebet forsøgte at få fat i pårørende og kolleger over telefonen.

Samtidig opfordrede såvel myndigheder som teleselskaber til, at brugen af telefonen blev begrænset til nød-opkald og hastige lyn-opkald til familien.

I timen efter angrebet - mellem klokken 10 og 11 amerikansk tid - steg trafikken på mobil-nettet med ét med op til 400 procent i forhold til det normale niveau, meddeler den amerikanske mobil-operatør, Cingular Wireless.

En anden lokal tele-operatør. Verizon, meddeler, at trafikken på selskabets net umiddelbart efter angrebet blev fordoblet til op til 230 millioner opkald alene i New York.

Den store belastning af nettet blev yderligere forværret, da 10 af selskabets basestationer blev sat ud af drift, fordi de var forbundet med fastnettet af kabler, der gik gennem World Trade Center.

Verizon havde kontor med 488 ansatte i de nederste etager af World Trade Center. Alle reddede sig ud, før skyskraperen kollapsede.

USA lukket land

Også den internationale tele-trafik blev voldsomt belastet i timerne efter angrebet. TDC meddeler, at der i timerne efter angrebet var op til tyve gange så mange opkald til USA som normalt. Det gjorde det svært at komme igennem til USA.

- Det er ikke muligt at udvide kapaciteten over Atlanten, og selvom det var muligt, ville det ikke hjælpe væsentligt, da telefon-nettet i USA var overbelastet i ekstrem grad, oplyser servicedirektør Per Rokkedal fra TDC.

Samme melding kommer fra andre europæiske tele-operatører.

France Telecom satte i timerne efter angrebet et nødsystem igang for at regulere de mange opkald til og fra USA. I Taiwan var der omkring 10.000 opkald til USA i minuttet, men under 10 procent gik igennem.

Det taiwanske teleselskab Chungwa Telecom oplyser, at der var rigeligt med adgang ud af Taiwan, men at det amerikanske telenet var overbelastet, og at det derfor var svært at få adgang til USA.

En lang række amerikanske internet-udbydere indførte straks efter, at jungletrommerne og de amerikanske tv-stationer havde rapporteret om det første angreb på finans-skyskraberne, en række stramme sikkerhedsforanstaltninger for såvel data som medarbejdere, mens andre lukkede helt ned og sendte medarbejderne hjem.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cyber Briefing

Computerworld giver dig hver måned 30 minutter med de nyeste cybertrusler, konkrete angreb og brugbare råd. Få indsigt i AI og sikkerhed, compliance, risikovurdering og forsvarsstrategier. Tilmeld dig næste Cyber Briefing nu.

14. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere