Hotspots alligevel ikke den store guldgrube

Trådløse hotspots bliver ikke den guldgrube, som det var udråbt til. Det konstaterer de århusianske hotspot-pionerer Redspot. Hos TDC ser man blot hotspots som en brik i et større udbud af mobile ydelser.

Forventningerne til udbredelsen af trådløse hotspots, der ville gøre os alle sammen i stand til at surfe på nettet når vi er på farten, skrues nu for alvor ned.

Århusianske Redspot, der med et mega-hotspot i hele Århus Midtby er en af pionererne på hotspot-fronten, melder således klart ud, at udbredelsen af hotspots ikke bliver så massiv, som det er blevet udråbt til.

»Hotspots er ikke den store guldgrube, som det har været udråbt til,« siger Redspots direktør, Aksel Paulsen. Redspot har derfor valgt at fokusere på blandt andet bredbåndstelefoni, men bevarer hotspots-forretningen ved siden af.

»Man kan sagtens have en hotspot-forretning, men det er ikke der man vil opleve den massive vækst,« siger Aksel Paulsen fra Redspot, der står bag knap 10 hotspots, primært på cafeer landet over.

»Jeg tror generelt man har overvurderet folks behov for mobiladgang og den hastighed hvormed folk tager det til sig,« lyder det pessimistisk fra Aksel Paulsen, der primært finder hotspots interessant for forretningsfolk på farten.

Heller ikke hos TDC tror man på hotspots som den store revolution.

»Hotspots er dog fortsat en vigtig brik i komplekset af mobile ydelser,« siger produktudviklingschef Stig Berthelsen fra TDC.

Teleselskabet ser dog fortsat en mulighed i hotspots.

»Det har været voldsomt hippet, men det er ikke det samme som at det ikke bliver til noget,« understreger Stig Berthelsen og fortsætter:

»Vi ser det som en komponent i et større kundeforhold, og ikke nødvendigvis en revolution i sig selv.«

Annonceindlæg fra Computerworld

Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension