Forhandleroprør ulmer i Expert

Expert Danmark er ved at ødelægge sig selv indefra, lyder kritikken fra flere vrede forhandlere.

Presset fra den benhårde konkurrence på retailmarkedet er ikke det eneste problem, Expert Danmark kæmper med for tiden. Flere forhandlere beretter nu om intern uro og utilfredshed over organisationen i en grad, så en stor del af forhandlerne skulle overveje at bryde ud af samarbejdet.

Det drejer sig ifølge CRNs oplysninger om forhandlerne i den såkaldte Blå Gruppe, der fungerer som en frivillig indkøbskæde bestående af omkring 106 selvstændigt ejede butikker.

»Jeg tror ikke, du finder en forhandler i Blå Gruppe, der vil sige, at man er tilfreds med den måde, det kører på i dag,« udtaler en forhandler, der ligesom andre, CRN har talt med, ønsker at være anonym.

Forhandlerne er især utilfredse med, at de via unødvendigt høje indkøbspriser er med til at finansiere udgifterne til et, efter deres mening, alt for mandskabstungt hovedkontor. Det går ud over konkurrenceevnen.

Kritikken afvises af Experts kædedirektør John Birkmose-Andersen.

»Jeg er bekendt med, at der er nogen, der er utilfredse, som der altid har været. Der er altid sådan, at når det går godt, er det butikkerne, der gør det godt. Når det går dårligt, er det nemmest at vende sig mod hovedkontoret. Vi har gennem de sidste halvandet år reduceret antallet af medarbejdere i hovedkontoret med 70, og vi har lukket kontoret i Brøndby. Vi tilpasser os løbende den markedssituation, vi befinder os i,« siger John Birkmose-Andersen.

Han mener, at kæden tilbyder forhandlerne gode priser, men ønsker af forretningsmæssige årsager ikke at kommentere på, hvor stor en procentdel af forhandlernes indkøbspriser, der går til at finansiere driften af hovedkontoret.

Ifølge Experts hjemmeside har hovedkontoret i Søften ved Aarhus lige nu omkring 100 ansatte. Til sammenligning sidder der 30 ansatte på ærkerivalen Elgigantens danske hovedkontor.

Et andet kritikpunkt lyder, at organisationen, udover at være for tung, mangler omstillingsparathed og mangler en klar strategi. Det afvises også blankt af John Birkmose-Andersen.

»Hvis en forhandler ikke mener, at vi gør vores arbejde godt nok, så synes jeg, at vedkommende skulle finde sig et andet sted at være. Vi er markedsledende inden for forbrugerelektronik, og vi ved, hvor vi er, og hvor vi vil hen. Er man utilfreds, må man gøre op med sig selv, om man vil blive. Vi lægger op til dialog, men stavnsbåndet er ophævet, og man er fri til at gå,« lyder det fra John Birkmose-Andersen.

Ifølge forhandlerne er et af de strategiske problemer, at kæden på den ene side forsøger at konkurrere med prisen mod Elgiganten, mens man på den anden side forsøger at slå sig op på at have et højere serviceniveau overfor kunderne.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere