Dansk firma sender globalt MTV-site i luften på Wordpress

VerticPortals blåstempler Wordpress som CMS til større miljøer. "Lang bedre end Drupal på mange områder".

Wordpress kom til verden som blog-CMS, men har efterhånden fået ry for at kunne håndtere større hjemmesider og fora. Nu er et dansk firma med til at give content management systemet en stor fjer i hatten.

Danske VerticPortals, der har et kontor i New York, har fået til opgave at lancere et globalt site på vegne af MTV. Siden, MTV Iggy.com, gik i luften i denne uge. Den er baseret på Wordpress, selv om der forventes en stor og voksende trafik.

“Det er jo gratis platform, og der er mange chefer i entreprisemiljøer, der nomalt siger, at de hverken tør eller vil satse på det, fordi de ikke ved, hvor stabilt det er. Men her har vi altså en hjemmeside med masser af trafik og meget tungt content i form af video og integration til en masse sider og tjenester,” siger Sebastian Jespersen, direktør i VerticPortals.

“Udviklingstiden har heller ikke været længere, end hvis vi havde valgt et kommercielt system. Så det her projekt er ret vigtigt for Wordpress i forhold til at kunne sige, at de har noget at gøre i enterprise-miljøet."

Hjemmesiden skal som udgangspunkt håndtere to millioner unikke besøgende om ugen.

Det er ikke første gang, at VerticPortals gafler store kunder. Tidligere er der blevet lavet digitale tjenester til Sun, Sony og så fik Microsoft-ansatte mulighed for at spille i arbejdstiden med VerticPortals.


Bedre end Drupal

MTV Iggy er modstykket til MTV. Det er kanalen for de kunstnere, som måske har succes i deres eget land eller region men som ikke kan indtage hovedkanalen MTV endnu. De danske eksempler er for eksempel Giana Factory, Quadron og The Asteroids Galaxy Tour.
Iggy har tidligere været en tv-station, men ejerne hos Viacom lukkede den og prøver nu lykken på nettet.

Det var i den forbindelse, at VerticPortals fik til opgave at vælge CMS og designe siden. MTV foretrak en løsning på Wordpress, men den beslutning fandt ikke umiddelbart indpas hos webdesigerne.
“I starten var jeg langt fra sikker på, at det var Wordpress, vi skulle vælge. Så det har også været en opdagelserejse for os. Vi var i tvivl, om vi nu også kunne vokse os store og håndtere så mange brugere på den platform, som vi forventer, der kommer. Vi har arbejdet direkte med Automattic, der er firmaet bag Wordpress, og det var faktisk efter et møde med dem, at vi tog beslutningen,” siger Asil Toksal, der var teknisk ansvarlig, til ComON.

Systemet lever op til salgstalen.

“Der er så mange ting, som WordPress bare kan fra fødslen. For eksempel den ajax-baserede frontend, og så er muligheden for at skalere og opgradere virkelig meget bedre end for eksempel i Drupal. Det er bare et smukt og well customized system,” siger den wordpress-omvendte projektleder.

Wordpress bliver ofte skudt i skoene, at det ikke er bygget til at håndtere mange besøgende. Men kan det sagtens, hvis man vel at mærke har fokus på udfordringen.

“Du skal virkelig optimere systemet, holde øje med hvordan det vokser og hele tiden lede efter de flaskehalse, der opstår. Det kan også anbefales af arbejde med specialister,” fortæller Asil Toksal.

MTViggy-konceptet er stresstestet, så det kan klare de forventede 20 millioner sidevisninger  om måneden. Systemet skal desuden kunne håndtere, at det tal ganges med 10 eller 20, uden væsentlige ændringer. Der bliver taget trykket af trafikken ved at bruge Akamei og MemCache.

Udviklerne har brugt standard-moduler til det meste af siden. Kun tv-afspilleren er egen kode. Ellers er der anvendt mange at de samme Wordpress-udvidelser, som driver mindre Wordpress-sider. For eksempel Akismet , All In One SEO Pack, Customposttypes, BatCache og Cforms.

Der er andre eksempler på sider med meget trafik, der bruger Wordpres. For eksempel Techcrunch.

 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere