De offentlige myndigheder bør indføre sms-påmindelser forud for aftaler med borgere og virksomheder. Sådan lyder anbefalingen i en analyse som Rambøll Management har udarbejdet for Den Digitale Taskforce.
Den peger på at en national NemSMS løsning vil kunne medføre en væsentlig reduktion i antallet af udeblivelser og dermed kan det offentlige opnå en mere effektiv ressource- og kapacitetsudnyttelse, samtidig med at borgerne oplever en serviceforbedring.
Det er især på sundhedsområdet, at der kan opnås store fordele ved at bruge sms-beskeder, mener Rambøll Management. På området for ambulante behandlinger kan antallet af udeblivelser reduceres med 30 procent ved en fuldt udrullet sms-løsning, konstaterer analysen.
Der er ingen væsentlige tekniske eller økonomiske barrierer for etableringen af en national NemSMS-løsningen, og de samlede omkostninger vil være begrænsede hos myndigheder, der allerede registrerer aftaler digitalt, konkluderer Rambøll Management.
Det understreges dog, at sms-beskederne ikke bør indeholde personfølsomme oplysninger, og tilmelding skal ske med den digitale signatur.
Den væsentligste barriere er ifølge Rambøll Management at sikre, at borgere og virksomheder rent faktisk tilmelder sig løsningen.
Der er endnu ikke truffet beslutning om, hvorvidt NemSMS-projektet skal sættes i gang.