Sony og Nintendo i hård konkurrence om håndholdt spilmarked

De to rivaliserende spilgiganter Sony og Nintendo fremviste i går deres nye håndholdte spilkonsoller på årets Entertainment Expo i Los Angeles.

Sony afslørede i går det endelige design af selskabets håndholdte spilkonsol Sony PlayStation (PSP) på spilmesen Entertainment Expo 2004 i Los Angeles. Den lille spilkonsol kan også bruges som musik- og videoafspiller.

Sony lover, at selskabet med PSP kan levere 3D-grafik på højde med kvaliteten på Playstation 2. PSP har en skærm med en opløsning på 480 X 272, vejer 260 gram og måler 170x74x23 mm. Den er udstyret med blandt andet USB 2.0 og 802.11b Wi-Fi, så spillerne får mulighed for at konkurrere trådløst mod hinanden.

Sony har blandt andet følgende spil til den nye håndholdte spilkonsol: Ape Escape, GT4, MediEvil, Metal Gear Solid, Need For Speed Underground, Tiger Woods PGA Tour, Tony Hawk Pro Skater og WipeOut.

Næsten samtidig med præsentationen af Sonys PSP demonstrerede Nintendo sin Dual Screen (DS), som Nintendo har lovet vil ændre hele spilindustrien. Den repræsenterer ifølge Nintendo en helt ny måde for spillerne at relatere sig til hinanden og spillene, og er helt unik, ikke mindst i kraft af at den er udstyret med to skærme og to processorer.

Tanken med en spilkonsol med to skærme er dels, at man kan se spilhandlingen fra forskellige perspektiver på samme tid. En anden brugsmulighed er, at der vises et kort på den ene skærm til navigation af spilleren, mens den anden skærm bruges til at orientere sig om spillets udvikling.

Nintendos Dual Screen (DS), er udstyret med trådløse kommunikationsmuligheder, der gør det muligt at spille mod andre spillere inden for en radius af 30 meter, og den har, ligesom PSP, integreret WiFi for trådløs opkobling mod internettet.

Nintendo har blandt andet følgende spil til Nintendo: Nye Mario og Metroid-titler, Spider-Man 2, et Rayman-spil samt Sonicm, Bomberman, Pac-Man, og et Need For Speed-spil.

De to spilgiganter kæmper om andelen af et mobilt spilmarked, som i 2006 vurderes at nå op 100 millioner spillere. Begge aktører satser på unge under 35 år som deres målgruppe. En anden aktør på markedet er Nokia i form af spilmobilen NGage.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S