Internettet nytteløst i valgkamp

Der er ikke mange stemmer at hente på internettet, mener ekspert i politisk kommunikation.

Både partierne og de enkelte kandidater gør meget ud af også at være repræsenteret med politiske budskaber på nettet. Men i virkeligheden er det langt hen ad vejen skønne spildte kræfter, fastslår ekspert i politisk kommunikation, Rasmus Jønsson, fra Roskilde Universitetscenter.

»Der er ikke de store antal stemmer at hente på internettet. Det er en meget offensiv handling at logge sig ind på en hjemmeside, og vi bliver i forvejen bombarderet med så mange budskaber i det offentlige rum, at det ikke er på nettet at tvivlerne overbevises,« forklarer Rasmus Jønsson til IT-avisen ComON.

Han ser derimod internettet som et redskab til at klæde de lokale partisoldater på.
»Det er godt til at koordinere budskaberne, så de lokale kandidater og partimedlemmer kan se hvad partiet mener om aktuelle emner,« siger Rasmus Jønsson.

Samtidig vurderer han, at vi i den kommende valgkamp vil se en opblomstring af blandt andet weblogs og små hjemmelavede videoklip med politiske budskaber, som det var tilfældet under den amerikanske præsidentvalgkamp i efteråret.

»Weblogs vil formentlig slå igennem og blive sådan en slags ugødet græsrodsjournalistik,« vurderer Rasmus Jønsson.

Partierne forventes tilsammen at bruge mere end 100 millioner kroner på de næste tre ugers valgkamp.

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S