Artikel top billede

Facebook og e-mail er tidsrøvere på arbejdet

De fleste kan ikke arbejde mere end et kvarter uden at blive forstyrret af mails eller Facebook-beskeder.

De mange nye kommunikations-værktøjer som egentlig skulle øge produktiviteten i virksomhederne har faktisk lige den modsatte effekt. Det konstateterer det amerikanske analysefirma uSamp i en ny undersøgelse. Den beskæftiger sig med, hvordan e-mail, sociale netværk og instant messaging bliver brugt på arbejdspladsen.

Knap halvdelen af de adspurgte oplyser at de maksimalt kan arbejde i 15 minutter uden at blive forstyrret af aktiviteter som Facebook eller e-mail. I gennemsnit mener de adspurgte at de mister en time om dagen på grund af dette.

Hvis man regner med en timeløn på 150 kr., så svarer det til en årligt tab på mere end 50.000 kr. pr. medarbejder. Nu er det altid svært at opgøre den tabte produktivitet. Men uSamp mener alligevel, at en virksomhed med 1.000 medarbejdere mister over 50 mio. kr. om året.

Så der kan altså ikke være tale om, at produktiviteten stiger. I hvert fald ikke hvis man skal tro denne undersøgelse, der bygger på svar fra 500 ansatte hos amerikanske firmaer.

Mens traditionelle aktiviteter som telefonopkald, samtaler med kollegerne og pludselige møder repræsenterer 43 pct. af alle afbrydelser i løbet af en typisk arbejdsdag, så er hovedparten af afbrydelserne altså elektroniske i dag.

Hele 65 pct. fortæller at de bruger op til tre ekstra skærme eller mobile enheder ved siden af deres normale computerskærm. Så er det nok ikke underligt, at de i gennemsnit bruger mere end to timer om ugen på at søge efter dokumenter og andre filer.

Et af de mere interessante resultater er, at den moderne teknologi faktisk har ændret den måde vi opføres os på arbejdspladsen. To ud af tre vil afbryde et gruppemøde for at kommunikere med en anden person digitalt. Næsten hver tiende svarer, at de vil opdatere deres Facebook-profil mens de sidder i et møde, og næsten lige så samme kunne finde på at sende en tweet.

Der skal åbenbart ganske meget til før den normale kontoransatte går offline. De fleste vil kun slukke for deres digitale enheder hvis chefen beder om det eller hvis de har et personligt møde.

Flere virksomheder er begyndt at indføre ”No Facebook Fridays” eller ”No Email Fridays” for at komme problemet til livs.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere


OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere