I Storbritannien afviser regeringen at forbyde teknologi til Digital Rights Management (DRM). En kampagne under overskriften »Defective by Design« har ellers samlet 1.414 underskrifter for at overbevise regeringen om at indføre et forbud mod DRM.
Initiativtageren Neil Holmes henviser til en undersøgelse fra All Party Internet Group (APIG), der konstaterer at produkter med DRM bør mærkes tydeligt, så forbrugeren er klar over, at det f.eks. ikke er muligt at kopiere eller brænde det digitale indhold på en cd.
Neil Holmes mener at DRM begrænsen konkurrencen og tvinger forbrugerne til at bruge et bestemt program til at afspille indholdet.
Den britiske regering understreger i sit svar, at forbrugernes rettigheder skal beskyttes, og forbrugerne skal informeres om, hvilke begrænsninger der gælder for det produkt, man har købt. Men regeringen tilføjer, at DRM har gjort det muligt for indholdsleverandører at tilbyde et hidtil uset udvalg af indhold for forbrugerne.
I december sidste år modtog regeringen den såkaldte Gowers-rapport, som blandt andet kræver, at forbrugerne skal have retten til at fremstille private kopier og konvertere indhold mellem forskellige formater, så man ikke er bundet til en bestemt medieafspiller.