Operatører vil bekæmpe mobilspam

Mange mobilbrugere tilmelder sig tjenester, hvor de mod betaling får tilsendt sms'er med information om nye ringetoner, logoer, spil, chat, rejser og lignende. Problemet er, at det typisk er langt sværere at blive frameldt en sms-tjeneste end at blive tilmeldt.

I Storbritannien skal mobilbrugere beskyttes mod en form for mobilspam, hvor de tilmelder sig sms-tjenester for at få tilsendt information. Mange har dog problemer med at framelde sig tjenesterne, når de ikke længere ønsker at benytte dem.

En række virksomheder, som tilbyder de sms-baserede tjenester, har indledt et samarbejde med mobiludbydere om at gøre det nemmere for kunderne at blive frameldt.

Ifølge planen skal det være lige så let at framelde sig en tjeneste som at tilmelde sig den. Det skal fremover ske ved blot at sende en enkelt sms.

Udbydere af nye og eksisterende sms-tjenester skal fra 1. august være klar til ordningen, som lanceres af Mobile Data Association (MDA), og skulle give mobilkunder bedre kontrol over, hvad der bliver sent til dem pr sms.

Det er ikke et krav, at nye tjenesteudbydere øjeblikkelig implementerer teknikken, men det bliver en officiel linje, at de tilbyder kunderne den nye mulighed.

"Vi ser med tilfredshed, at mobilorganisationer medvirker aktivt til at reducere kommerciel spam, og giver kunderne bedre mulighed for kontrol over området," siger Stephen Timms fra britiske Department of Trade and Industry.

Mange af sms-tjenesterne har vist sig særdeles populære blandt mobilbrugere med mere avancerede mobiltelefoner. Indholdet af tjenesterne er ofte af underholdende art, eksempelvis nyt om ringetoner, logoer, spil, chat, rejser og lignende.

Problemet er dog, at folk ofte tilmelder sig tjenester, men glemmer hvilke tjenester, de har tilmeldt sig, og finder det efterfølgende meget kompliceret at framelde sig tjenesten.

Ifølge MDA kommer ordningen uden tvivl forbrugerne til gode, men det er også muligt, at ordningen vil give mobilbrugere større tillid til at bruge tjenesterne, når muligheden for at blive frameldt forenkles.

"Det er tænkeligt, at den forbrugeransvarlige ordning på sigt kan stimulere en øget efterspørgsel på sms-tjenester, når der findes klart definerede metoder til at framelde sig," siger Mike Short, MDA.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis