Kunderne er åh så individuelle - men du kan stadig nå dem med lidt digital snilde

Klumme: Der er fire gode grunde til, at traditionel branding ikke virker mere. Og fire veje til at brande sit produkt i dag. Den ene af dem er digitalisering.

Artikel top billede

Prøver man at brande sit produkt gennem massiv massekommunikation, der pådutter alle og enhver en enslydende solstrålehistorie om sit produkt, så laver man en ”Danske Bank”.

Den går ikke og er en hån mod individet, intellektet og de digitale muligheder.

De prøver stadig - dinosaurerne!

Branding handler om at skabe et billede eller en oplevelse af produktet i kundernes bevidsthed. Et billede, der får produktet til distancere sig fra konkurrenterne med en præference til følge.

Præferencen øger efterspørgslen og muliggør bedre priser og større kundeloyalitet.

Et stærkt brand er således en livsforsikring for en virksomhed. Traditionel branding baseres på massekommunikation af et envejsbudskab. Den går ikke længere.

Jeg er unik

Massekommunikation af et reklamebudskab bygger på forudsætningen om, at alle forbrugere er ens. Den forudsætning holder ikke længere.

Forbrugere har nok aldrig været ens, men i disse individualiseringstider er det særdeles vigtigt for alle at føle sig som et enestående individ. Vi vil have det på vores egen måde, og at blive slået i hartkorn med alle de andre skaber ikke købslyst eller produktpræference.

Til nød accepterer vi at blive sat i bås med en gruppe af andre, der deler vores unikhed. Med andre ord skal brandingen individualiseres, hvilket er det stik modsatte af, hvad virksomheder og reklamebureauer er vant til.

Ak ja, det var så nemt engang!

Don't tell me – show me

I dag stritter vi imod, når nogle prøver at pådutte os en holdning. Reklamebudskaber er ingen undtagelse.

Slogans som Pepsis legendariske ”The choice of a new generation” ville i dag få fingeren. Det skal vi sgu' nok selv bestemme, ville svaret fra forbrugerne være.

Lad være med at fortælle mig, hvad jeg skal synes om din virksomhed og dens produkt. Fortæl mig, hvad du kan og hvorfor? Så skal jeg nok selv danne mig en mening. Og forhåbentlig for annoncøren bliver konklusion den, han ønsker.

Danske Banks katastrofale kampagne ”New Standards”, hvor der var en skærende kontrast mellem kampagnens massebudskab og masserne oplevelse af banken, skal stå som skræmmebillede for alle, der ikke har lært det endnu.

Jeg tror ikke på dig!

Samtidig er vi blevet mere skeptiske overfor alt, vi hører.

Hvis vi søger hjælp til at danne os vores individuelle mening om et brand, vil vi hellere lytte til netværket end til annoncøren.

Her er det overflødigt at nævne betydningen af sociale medier og services som for eksempel Trustpilot.

Dermed ikke sagt, at annoncøren ikke kan bidrage til meningsdannelsen. Der er blot sket den ændring, at det ikke er nok at brøle sit budskab ud i æteren og satse på, at ”share of voice” matcher ”share of market”, som det gjorde i gamle dage, hvor den med det største reklamebudget vandt markedet.

Det giver de små og vakse i markedet nogle muligheder, de ikke har haft før, hvis de forstår meningsdannelsens nye dynamik.

Min egen historie, tak

Når objektive forskelle mellem konkurrerende produkter kan være vanskelige at få øje på, kaster annoncørerne sig ud i story-telling og pakker produktet ind i en historie, som man prøver at involvere forbrugeren i.

Det fungerede meget godt i nogle år, men også det er slut. Vi vil ikke længere lade os forføre ind i reklamebureauskabte kunstige historier. Dels fordi vi ikke gider pseudohistorier. Dels fordi vi ser os selv som individualister og ikke vil mases ind i masseuniverser.

Men tiden er ikke forbi for story-telling, den skal bare foregå på en anden måde. Virksomhederne skal ikke pådutte folk historier. De skal derimod gøre sig fortjent til at blive en del af de historier, som forbrugerne har i forvejen.

Dermed er vi tilbage i udfordringerne omkring individualisering.

Vejen frem er at skabe nogle iscenesættelser omkring produktet, som forbrugeren kan vælge imellem og så udleve sin foretrukne historie dér.

Hvordan gør man så det?

Iscenesættelse som i Legoland

Vi kan nok være enige om, at Legoland er et stærkt brand. Men forbrugernes oplevelse af brandet er meget forskellige alt efter om man er barn, teenager, voksen eller ældre.

Det skyldes, at forlystelsesparken har etableret en række iscenesættelser, som man så kan vælge i mellem, når der skal opleves.

Når parken åbner om morgenen, strømmer de besøgende i alle retninger. Western-drømmerne skynder sig til Legoredo Town. Princesser og riddere stiler mod Knights Kingdom, mens andre går stille rundt og drømmer sig små i gaderne i Miniland.

Overnatter man på Hotel Legoland, kan man fortsætte drømmen ved at vælge mellem prinsesse-, adventure- eller piratværelser. Alle vender hjem skønne men vidt forskellige oplevelser.

Digitaliseringen gør det muligt

Takket være digitaliseringen kan vi gøre Legoland kunsten efter.

Vi kan sørge for, at hjemmesiderne giver de besøgende muligheder for at vælge den iscenesættelse, de foretrækker.

Kommunikationen med forbrugerne kan individualiseres både indholdsmæssigt som udseendemæssigt.

Vi kan emballere produkterne forskelligt for at matche individualiteten.

Vi kan sågar individualisere produkterne efter kundernes specifikke ønsker - design din egen bil!

På den måde kan vi som markedsførere tilfredsstille behovet for individualitet, give kunden mulighed for at udleve sine egne historier, brande produktet gennem kundens egne positive oplevelser og skabe fora for deling af historier og erfaringer med ligesindede.

Vi kunne kalde det ”Individual Branding.”

Netcompany A/S

Test Consultant

Midtjylland

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead Cybersecurity

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Consultant

Midtjylland

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car