Datatilsynet får rekordmange anmeldelser: Antallet af sikkerhedsbrud er steget med 166 procent

Datatilsynet har udgivet årsrapport for 2019. Den viser, at tilsynet har oprettet rekordmange nye sager. Samtidig er lønudgifterne steget med syv millioner.

Artikel top billede

I 2019 havde Datatilsynet markant mere at se til end året forinden.

Det viser den netop offentliggjorte årsrapport, der samtidig tegner et billede af, at Datatilsynet nok ikke får mindre travlt foreløbigt.

I 2019 modtog Datatilsynet således 7.242 anmeldelser om sikkerhedsbrud fra danske virksomheder og organisationer.

Det er en stigning på 166 procent sammenlignet med 2018, hvor tilsynet kun modtog 2.722 anmeldelser. Det skyldes naturligvis GDPR, der trådte i kraft 25. maj 2018.

Dermed har vi således det første billede af et helt år med GDPR.

Læs også: Datatilsynet fordobler budgettet efter GDPR: Antallet af nye sager er steget med 147 procent på bare 12 måneder

Det er dog ikke alle steder, at antallet af nye sager er steget. Sidste år havde Datatilsynet nemlig 73 færre tilsyn end i 2018. I 2019 var Datatilsynet nemlig kun på 256 tilsyn fremgår det af rapporten.

Antallet af sager er dog samlet set steget fra 12.205 i 2018 til 15.681 oprettede sager i 2019. Det er en stigning på 29 procent.

Kæmper stadig med at finde nye ansatte

Men på trods af de mange nye sager, så kæmper Datatilsynet stadig med at bruge alle de penge, man har sat af til lønudgifter.

I 2019 blev der brugt to millioner kroner mindre på lønninger, end der egentlig er sat af til den post. Det skyldes problemer med at besætte ledige stillinger hos tilsynet.

"Mindreforbruget på løn skyldes, at Datatilsynet i 2019 af forskellige årsager ikke er lykkedes med at komme i mål med nødvendige ansættelser, herunder ansættelser til specialiserede stillinger, ligesom at fratrådte medarbejderes stillinger i flere tilfælde ikke er blevet genbesat," skriver Datatilsynet i årsrapporten.

Samme problem havde Datatilsynet sidste år, hvor der også var overskud i lønudgifterne.

Læs mere her: Datatilsynet står med millioner af ikke-brugte lønkroner på grund af ubesatte stillinger: "Er ikke lykkedes med at komme i mål med de nødvendige ansættelser"

Sidste år brugte Datatilsynet 25,9 millioner kroner på løn, selvom tilsynet havde lov til at bruge 27,6 millioner kroner.

Dermed er lønudgifterne trods de manglende nyansættelser steget med næsten 10 millioner kroner fra 2018 til 2019.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra XFlow

    Digitalisering kræver mere end digitale blanketter

    Kommunerne har digitaliseret indgangen for borgerne. Men bag skærmen håndteres mange arbejdsgange stadig manuelt mellem systemer, mails og organisatoriske siloer.

    Navnenyt fra it-Danmark

    netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
    Steen Marquard,  Jabra, er pr. 15. juni 2026 udnævnt som Regional President for Norden og UK. Han er uddannet HD(O). Han beskæftiger sig med I sin nye rolle får Steen ansvar for at videreudvikle salget af virksomhedens professionelle lyd- og videoløsninger, samt styrke samarbejdet med channel teams og partnere på tværs af regionen. Udnævnelse
    Pentos har pr. 2. juni 2025 ansat Jonas Kyhnau som Seniorkonsulent. Han skal især beskæftige sig med at rådgive virksomheder om HR digitalisering og implementering af SAP SuccessFactors og SmartRecruiters. Han kommer fra en stilling som Seniorkonsulent og PMO lead hos Gavdi. Han er uddannet Cand.merc Human Resource Management fra Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med med Onboarding, Employee Central (Core HR). Nyt job

    Jonas Kyhnau

    Pentos

    Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

    Claus Berg

    Netip A/S