Artikel top billede

Netflix i radikal kursændring: Snart kan din streaming-oplevelse blive afbrudt af reklamer

Kan du leve med reklamer, så kan du snart få adgang til et nyt og billigere Netflix-abonnement, lyder det fra selskabet, der samtidig planlægger at stramme reglerne for deling af abonnementer.

I slutningen af året planlægger Netflix at introducere et nyt billigt abonnement, der er reklamefinansieret.

Det skriver New York Times, der har set et notat, som Netflix har sendt til sine medarbejdere.

I notatet oplyser Netflix, at selskabet forventer at gøre det nye abonnement tilgængeligt i årets sidste kvartal.

Dermed opgiver selskabet sin mangeårige modstand mod reklameblokke, der forstyrrer brugernes streamingoplevelsen.

Selskabet annoncerede allerede reklame-planerne i forbindelse med det seneste kvartalsregnskab.

Erkender kursskifte

I forbindelse med kvartalsregnsskabet i sidste måned, der fik Netflix-aktien til styrtdykke med 30 procent, anerkendte selskabets stifter og topchef Reed Hastings, at indfasningen af reklamer var udtryk for et kursskifte.

”Folk som har fulgt Netflix ved, at jeg har været modstander af kompleksitet og reklamer, men en stor fan af den enkelthed, som abonnementsmodellen er udtryk for,” sagde han til amerikanske CNBC og tilføjede.

”Men jeg er en endnu større fan af forbrugernes mulighed for at vælge, og det giver rigtig meget mening at give de forbrugere, som ønsker et billigere abonnement og har en tolerance overfor reklamer mulighed for at vælge,” siger han.

I forbindelse med kvartalsregnskabet forlød det, at det nye reklamefinansierede abonnement vil blive indfaset i løbet af det næste år eller to, og New York Times noterer sig derfor, at meldingen om en introduktion i årets sidste kvartal lader til at være udtryk for, at lanceringsplanerne er blevet fremrykket.

Nye regler for deling af abonnementer

New York Times kan desuden meddele, at selskabet også planlægger at indføre en opstramning af mulighederne for, at brugerne kan dele adgangskoder med hinanden.

I notatet til medarbejderne oplyser Netflix, at de nye regler for deling af adgangskoder vil blive lanceret sammen med en række ”bredere regler, hvor brugerbetaling i forbindelse med deling.

I forbindelse med offentliggørelsen af kvartalsregnskabet i sidste måned understregede Netflix driftsdirektør Greg Peters, at selskabet ikke ønskede helt at fjerne muligheden for at familie og venner kan dele Netflix-abonnementer med hinanden.

”Så hvis du har en søster, der bor i en anden by og vil dele Netflix-abo med hinanden, så er det glimrende. Vi forsøger ikke at lukke ned for at i kan dele abonnement, men vi kommer til at sige til dig, at du skal betale lidt mere, hvis du ønsker at dele med hende,” sagde han.