Stortest: Du skal bare have god tv-lyd

Hvis du køber et tv med en stor skærm, kan du ikke undvære separate højttalere, som får lyden til at matche det overvældende billede. Her tester vi seks nye lydbarer, der skaber den helt rigtige atmosfære, når du ser film, sport eller naturreportager.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Peter Hyldahl, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Langt de fleste moderne tv har en mangelfuld lydgengivelse, der egentlig kun egner sig til neddæmpede debatudsendelser og vejrudsigten. Det flade kabinet gør det vanskeligt – ja, nærmest umuligt – at få plads til tilpas store højttalere. De skal også være flade som tv’et, og så bliver lyden det samme. For at opnå et lydbillede, der matcher de store skærmes visuelle magi, skal du koble eksterne højttalere på dit tv.

Den nemmeste løsning er en såkaldt tv-lydbar (også kaldet en soundbar), der er skabt til formålet: at gengive tv-lyd. Den passer ofte i design til tv’et – især hvis det er samme fabrikat – og den har de tilslutninger, som du har brug for. Her er der bedre plads til højttalere af en passende størrelse og måske en subwoofer, som forstærker basgengivelsen, og som sikrer, at lyden har karakter og fylde langt op i mellemtone-området.

Også med musikstreaming
Subwooferen er en klar tendens i de nye lydbarer, og den er trådløs, så den kan placeres overalt i rummet – du kan alligevel ikke høre, hvor de dybeste lydfrekvenser kommer fra. Selve lydbaren er tynd og lang og kan enten stilles på tv-bordet eller hænges under det flade tv.

En god lydbar koster typisk 4000-6000 kroner, og det er da lidt af en udskrivning oven i prisen på selve tv’et. Men det er en formildende omstændighed, at du også kan bruge lydbaren som højttaleranlæg, når du streamer musik trådløst fra for eksempel en tablet. Alle testens deltagere kan modtage Wi-Fi- og/eller Bluetooth-signaler. Nogle af dem kan også indgå i trådløse multirumssystemer, og så sparer du at skulle købe et trådløst anlæg. Lydbarerne har desuden flere indgange, så du ud over tv’et kan tilslutte for eksempel et eksisterende musikanlæg.

Vi har valgt at teste lydbarer netop i prisspændet 4000-6000 kroner, og selvom her hele vejen igennem er tale om mærkevareproducenter, er vi overraskede – både positivt og negativt – over, hvor stor variation der er i måden, de gengiver musik og tv-lyd på.

En tommelfingerregel er, at de producenter, der har mange års erfaring med at fokusere på hi-fi-systemer, også brillerer rent lydmæssigt, når det handler om lydbarer. 

Hold øje med HDMI ARC
Kig efter betegnelsen HDMI ACR. Bogstaverne til sidst står for Audio Return Channel (returlyd), og det  betyder, at tv’et som regel selv tænder og slukker for lydbaren og ikke mindst, at du kan bruge fjernbetjeningen fra dit tv til at skrue op og ned for lyden i lydbaren.

I de fleste tilfælde skal du bruge lydbarens egen fjernbetjening eller en app til smartphone for at foretage andre justeringer. Alle nyere tv har en HDMI ACR-tilslutning, og det samme gælder alle nyere lydbarer – også alle i denne test.

DT11_lyd00

Timengo DPG

Teknisk Support Lead

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Erfaren Linux Operations Engineer

Nordjylland

KMD A/S

Product Owner

Nordjylland

Formpipe Software A/S

Senior Product Manager

Københavnsområdet

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Sikkerhed | Aarhus C

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

22. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S