Det myldrer med nye hackerangreb mod virksomhederne

Danske virksomheder er blandt målene for en række nye hackerangreb. I øjeblikket er der tre typer malware, man især skal holde øje med – ifølge førende sikkerhedsvirksomheder.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Lars Bennetzen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Verden over trues virksomheder af angreb fra cyberkriminelle, der konstant forsøger at få fat i følsomme data, afpresse virksomheder, eller som har det mål at lukke en virksomhed ned i kortere eller længere tid.

En ny undersøgelse fra den globale forsikrings- og finansvirksomhed Allianz viser, at virksomheder over hele verden, betragter netop cyberangreb som den største trussel mod deres virksomheder.

Det understøttes af den amerikanske virksomheder, Cybersecurity Ventures der anslår, at de globale skader forårsaget af cyberkriminalitet sidste år nåede op på seks billioner dollar – et beløb de forventer kommer til at stige til 10,5 billioner dollar i 2025.

Gammel kending slår til

Men selvom Danmark er et lille land, hvor vi primært består af små og mellemstore virksomheder, så betyder det ikke at vi går ram forbi. Den danske afdeling af sikkerhedsfirmaet Check Point Software Technologies fortæller, at den gamle malware Emotet nu igen er den største cybertrussel mod danske virksomheder.

Fire procent af de danske virksomheder blev ramt af Emotet i december, en stigning fra tre procent i november.

Hvad værre er, så vente Emotet tilbage, samtidig med at sikkerhedshullet i Log4j blev opdaget, og vi kender stadig ikke de fulde konsekvenser for danske virksomheder af sidstnævnte trussel.

Ny spyware i gang

Det er dog langt fra kun kendte trusler og malware, der truer danske virksomheder. Ifølge sikkerhedsfirmaet Kaspersky tager de cyberkriminelle konstant nye midler i brug for at ramme virksomheder, ikke mindst industrivirksomheder, som vi har en del af i Danmark.

Kaspersky oplyser, at selskabet har identificeret en spywarekampagne, der har angrebet mere end 2000 industrivirksomheder verden over.

Men i modsætning til mange tidligere kendte spywarekampagner, så adskiller disse angreb sig ved at have et begrænset antal mål, og en meget kort levetid. Når den løber ud, ændrer spywarekampagnen sig, og går efter nye mål – igen kun i kort tid.

Målet med den nye spywarekampagne er, ifølge Kaspersky, at samle data ind der igen kan sælges på ”det mørke internet”.

Udover at være målrettet og kortlivet, spreder denne kampagne sig fra virksomheder til virksomheder, en teknik der ligeledes er med til at gøre det til en kampagne, som det er yderst kompliceret at gøre noget ved.

Udnytter også Covid-19

De cyberkriminelle benytter sig også af andre metoder for at komme ind på virksomhedernes netværk, ikke mindst den globale Covid-19 pandemi har givet afsæt til en helt ny værktøjskasse, de kan dykke ned i.

Et andet sikkerhedsselskab, Barracuda Networks, kan oplyse, at efter Omikron-varianten dukkede op, kunne selskabet måle en stigning på 521 procent alene mellem oktober sidste år og januar i år.

De cyberkriminelle udgiver sig blandt andet for at være HR-afdelingen i virksomheder, og sender dokumenter ud, der efterspørger medarbejdernes vaccinationsstatus. Hackerne kobler sig ind på samtalen mellem medarbejderen og virksomheden og kan den vej igennem opsnappe kontooplysninger – noget der er i høj kurs på det sorte marked.

Brug to-faktor-godkendelse

Både Kaspersky, Check Point Software Technologies og Barracuda Networks opfordrer til, at virksomhederne uddanner deres medarbejdere og sikrer, at den sunde fornuft og ikke mindst skepsis skal være med hele vejen.

Herudover lyder der en opfordring til at benytte sig af to-faktor-godkendelse, hvilket gør det markant sværere at komme ind til at begynde med, og desuden overvåge, hvor meget virksomheden er eksponeret på internettet.

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job