Ønskes: Sjove virksomheder. Haves: Direktører som er bange for humor

En undersøgelse foretaget af it-virksomheden Oracle viser, at selvom 72 procent af forbrugerne fortrækker et brand, som er sjovere end konkurrenterne, så er 95 procent af virksomhedslederne bange for at bruge humor i kundekontakten.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Lars Bennetzen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Som forbrugere kan vi godt lide at grine, og derfor fortrækker vi brands der kan sætte gang i lattemusklerne. Faktisk i sådan en grad, at vi hellere vælger et brand, der bruger humor, end mere kedelige konkurrenter. Det viser en undersøgelse fra databasevirksomheden Oracle, der nok heller ikke er kendt for sit bidrag til latterkrampens historie.

Undersøgelse fra Oracle Advertising and Customer Experience (CX) – i samarbejde med Gretchen Rubin, femdobbelt bestsellerforfatter fra New York Times og podcaster – er foretaget blandt 12.000 personer i 14 lande og viser, at latter er en direkte kanal ned i forbrugernes lommer, og at brands, som bruger humor til at skabe en unik identitet og relation til deres kunder og i deres kundedialoger, bliver belønnet – alt imens mere konservative og ”corporate-kedelige” enterprises efterlades alene tilbage.

Humor mere almindeligt

”Vi ser humor blive brugt i stigende grad af virksomheder både i markedsføringen og i den direkte kommunikation til både eksisterende og nye kunder, og hvis den eksekveres rigtigt, har den en kæmpemæssig effekt og er et fantastisk blikfang i en tid, hvor alle kæmper om forbrugernes opmærksomhed,” skriver Sonia Schilling, leder hos Oracle Advertising And Customer Experience i en pressemeddelelse.

Det er ikke mindst de unge forbrugere, der foretrækker virksomheder der har humoren med sig: 91 procent siger, at de foretrækker varemærker, der er kendt som sjove, men andelen er højere hos generation Z (94 procent) og millennials (94 procent).

Frygter humor giver bagslag

Undersøgelsen foretaget af Oracle viser også, at man over en bred kam foretrækker sjove virksomheder.

Blandt andet siger 90 procent, at de er mere tilbøjelige til at huske annoncer, hvis de er sjove, og at 77 procent er mere tilbøjelige til at købe noget hos en sjov og hjertevarm sælger. Ligeledes vil 75 procent følge et brand på sociale medier, hvis virksomhederne lægger sjovt indhold op, og måske endnu mere afgørende: 69 procent af de adspurgte ville åbne en e-mail fra et brand, hvis emnelinjen var sjovere.

Problemet er blot, at det er de færreste direktører, som er tilhængere af en mere sjov kommunikation. De adspurgte virksomhedsledere i undersøgelsen fortæller blandt andet, at de godt nok tror på, at humor har en positiv effekt på brandværdi og salg, men kun 20 procent vælger at bruge humor i deres brands' annoncer. Ligeledes er det kun 24 procent af virksomhedslederne, som bruger humor i e-mail-kampagner.

Grænsen mellem kliche og sjov

Årsagen er frygt for at skabe kontroverser med forkert eller misforstået humor. 95 procent af virksomhedslederne er ængstelige ved at bruge humor i kundeinteraktioner. Og frygten er velbegrundet, da 45 procent af undersøgelsens deltagere fortæller, at de "har fravalgt et brand", fordi de følte sig krænket.

”Grænsen mellem kliche og sjov er meget tynd, og det er nok derfor, at mange virksomhedsledere er tilbageholdende, og samtidig er der er et opbrud i gang i forhold til, hvad man kan lave sjov med. Det kan ramme virksomhederne, hvis det gøres forkert,” advarer Sonia Schilling.

Alligevel skal it-virksomheder måske kaste den gamle kåbe af sig og springe ud i en ny og mere effektiv markedsføring – ideen er i hvert fald givet videre.

Læses lige nu

    Capgemini Danmark A/S

    Salesforce CTO - Nordics (Denmark)

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    IGNITE Graduate Program 2026

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Midtjylland

    IT-Forsyningen I/S

    It-arkitekt

    Københavnsområdet

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S