Danske Mate.Bike dømt til at tilbagekalde elcykler i Storbritannien

De danske elcykler er for kraftfulde til at køre i offentlig trafik, men Mate.Bike har ikke oplyst køberne om det. Derfor er de nu dømt til at tilkalde deres elcykler og betale en stor bøde.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Mate.Bike har været i vælten herhjemme ad flere omgange. Først gjaldt det anklager om misledende markedsføring, senere om ringe kundeservice i forhold til levering og reparation. I begge tilfælde var det DRs forbrugerprogrammer, der tog sagerne op.

Nu er den gal igen. I Storbritannien har regeringsmyndigheden Driver and Vehicle Standards Agency rejst tiltale mod cykelproducenten, fordi cyklerne har vist sig at være hurtigere end gældende lovgivning tillader. Ligesom i Dannmark må motoren i en elcykel maks yde 250 watt, mens tophastigheden højst må være 25 km/t.

Det har vist at elcyklerne kan yde 750 watt og er i stand til køre knap 52 kilometer i timen. Det skriver TV2.

En knallert markedsført som en cykel

Billedet stammer overens med hvad vi har oplevet i forbindelse med test af Mate.Bike her på redaktionen. Et par gange har vi stået med en testcykel, der kunne yde langt over det tilladte på offentlig vej i Danmark. Dog aldrig så højt som 52 km/t. Op til 34 km/t i timen er maksimale vi har oplevet.

Det svarer til en lille knallert, og netop det er hvad Mate.Bike-cyklerne burde have været klassificeret som, ifølge de britiske myndigheder. Det stiller nemlig helt andre krav til brugeren - kørekort, beskyttelseshjelm, forsikring og nummerplade.

Men brugerne er ikke blevet oplyst om, at ydelsen er højere end det tilladte for en elcykel, og at cyklerne derfor kun må anvendes på privat vej. DVSA har fået medhold i at Mate.Bike-cyklerne er blevet markedsført og solgt til brug på offentlige veje. De har derfor været til fare for andre trafikanter. Cykler, der overtræder lovgivningen, skal derfor kaldes tilbage, mens Mate.Bike skal betale sagsomkostninger og en bøde, der svarer til mere end 33.000 danske kroner.

Mate.Bike hævder imidlertid, at de har meddelt køberne, at cyklerne kun var tilladt på privat vej. "Vi har ingen intentioner om at sælge ulovlige elcykler eller cykler, der vil bringe vores kunder i fare. Vi overholder alle gældende love for elcykler – også i Storbritannien", skriver Mate.Bike i en kommentar til TV 2. De vi nu afvente, at deres advokater ser nærmere på sagen.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S