Danske Mate.Bike dømt til at tilbagekalde elcykler i Storbritannien

De danske elcykler er for kraftfulde til at køre i offentlig trafik, men Mate.Bike har ikke oplyst køberne om det. Derfor er de nu dømt til at tilkalde deres elcykler og betale en stor bøde.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Mate.Bike har været i vælten herhjemme ad flere omgange. Først gjaldt det anklager om misledende markedsføring, senere om ringe kundeservice i forhold til levering og reparation. I begge tilfælde var det DRs forbrugerprogrammer, der tog sagerne op.

Nu er den gal igen. I Storbritannien har regeringsmyndigheden Driver and Vehicle Standards Agency rejst tiltale mod cykelproducenten, fordi cyklerne har vist sig at være hurtigere end gældende lovgivning tillader. Ligesom i Dannmark må motoren i en elcykel maks yde 250 watt, mens tophastigheden højst må være 25 km/t.

Det har vist at elcyklerne kan yde 750 watt og er i stand til køre knap 52 kilometer i timen. Det skriver TV2.

En knallert markedsført som en cykel

Billedet stammer overens med hvad vi har oplevet i forbindelse med test af Mate.Bike her på redaktionen. Et par gange har vi stået med en testcykel, der kunne yde langt over det tilladte på offentlig vej i Danmark. Dog aldrig så højt som 52 km/t. Op til 34 km/t i timen er maksimale vi har oplevet.

Det svarer til en lille knallert, og netop det er hvad Mate.Bike-cyklerne burde have været klassificeret som, ifølge de britiske myndigheder. Det stiller nemlig helt andre krav til brugeren - kørekort, beskyttelseshjelm, forsikring og nummerplade.

Men brugerne er ikke blevet oplyst om, at ydelsen er højere end det tilladte for en elcykel, og at cyklerne derfor kun må anvendes på privat vej. DVSA har fået medhold i at Mate.Bike-cyklerne er blevet markedsført og solgt til brug på offentlige veje. De har derfor været til fare for andre trafikanter. Cykler, der overtræder lovgivningen, skal derfor kaldes tilbage, mens Mate.Bike skal betale sagsomkostninger og en bøde, der svarer til mere end 33.000 danske kroner.

Mate.Bike hævder imidlertid, at de har meddelt køberne, at cyklerne kun var tilladt på privat vej. "Vi har ingen intentioner om at sælge ulovlige elcykler eller cykler, der vil bringe vores kunder i fare. Vi overholder alle gældende love for elcykler – også i Storbritannien", skriver Mate.Bike i en kommentar til TV 2. De vi nu afvente, at deres advokater ser nærmere på sagen.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil