Det siges, at Coca Cola og Kellogg´s har oplevet en nedgang i salget af sodavand og morgenmadsprodukter efter, at mobiltelefonen har vundet ind på det sydafrikanske marked. I takt med at IT-udviklingen er nået til Sydafrika, har landets borgere fået øjnene op for en ny type mærkevarer. Colaflasken er blevet byttet ud med IT-produkter.
Ifølge en dugfrisk rapport om den sydafrikanske IT-sektor er den sydligste spids af Afrika for alvor ved at finde vej ind på IT-landkortet over markeder med gode vækstmuligheder. Lave lønninger, en veluddannet IT-arbejdskraft og frihandelsaftaler med EU er blot nogle af de positive forudsætninger, som den danske ambassade i Sydafrika mener, at Danmarks IT-virksomheder kan nyde godt af .
Computerworld Online har besøgt ambassaden i den sydafrikanske hovedstad Pretoria for at høre nærmere om danske IT-muligheder i Afrika. Og skal man tro de begejstrede udtryk i ansigterne hos to af hovedpersonerne bag rapporten, handelsattache Peter Christensen og Lars Korsholm fra ambassadens handelsafdeling, er der god grund til at overveje en forretningsudvidelse til det afrikanske kontinent.
- Sydafrika har samme forudsætninger for at blive et IT-værksted, som Indien har været det. For det første råder landet over en velkvalificeret arbejdskraft, har lave produktionsomkostninger og er engelsktalende. For det andet er IT og e-handel kommet senere til Sydafrika end andre lande, og vi oplever en eksplosiv stigning netop nu, siger Peter Christensen og tilføjer, at regeringen i forbindelse med liberaliseringen af markedet for mobiltelefoni netop har åbnet for en tredje mobiltelefonlicens, der vil gavne IT sektoren i Sydafrika yderligere.
Eksplosiv vækst
Efter Peter Christensens mening er det især små og mellemstore IT-virksomheder, der har gode muligheder. Det er nemlig her, at Sydafrika oplever den største vækst. Ifølge de to ambassadefolk råder Sydafrika i øjeblikket over et kundesegment på cirka 6-8 millioner mennesker, der har tilstrækkelig høj levestandard til at interessere sig for IT og internet. Men tallet er stigende. I 1999 var den totale værdi af e-handelstransaktioner i landet cirka 3,7 milliarder kroner, men det skønnes ifølge ambassaden at vokse til en værdi af cirka 57 milliarder kroner i 2002.
- Under udarbejdelsen af denne rapport, er jeg blevet overrasket over den vækst, som finder sted hernede. Det forventes, at områder som netværk, software og trådløs teknologi vil opleve en vækst på cirka 20 procent over de næste tre til fire år, og det bliver hjulpet godt på vej af, at regeringen siden 1996 har forsøgt at afregulere markedet for IT, siger Lars Korsholm og pointerer, at det sydafrikanske IT-marked generelt har oplevet en vækst på ti procent om året gennem de seneste seks år.
Kom til Comdex i Sydafrika
Den nye rapport fra er blevet til i samråd med danske IT-eksperter, der opholder sig i Sydafrika, og har til formål at gøre det sydligste land på det afrikanske kontinent mere attraktiv for danske virksomheder. Til efteråret kommer IT-branchens internationale gigantmesse Comdex til landet for anden gang i historien, og det er ambassadens håb, at den nye rapport vil være med til at lokke flere danske virksomheder til Sydafrika i denne forbindelse. Sidste år var der nemlig næsten ikke nogen.
- Kigger man på prioriteringslisten for danske virksomheder, ligger Sydafrika meget langt nede. Danskerne er forsigtige og vil hellere snuse først. Danske virksomheder går ikke forrest, siger Peter Christensen, der er overbevist om, at denne tøven kan medføre et tab. Efter hans mening er der nemlig en tidsbegrænsning på danske virksomheders muligheder for succes i Sydafrika.
Nu eller aldrig
Ifølge Peter Christensen og hans kollega har den sydafrikanske regering regnet sig frem til, at der i løbet af de næste tre til fem år vil blive skabt 10.000 nye job i forbindelse med en liberalisering af mobiltelefonmarkedet. Og at de direkte udenlandske investeringer i landet i den forbindelse vil blive udvidet med cirka 450 millioner dollars.
- Netop nu er der brug for nye underleverandører. Men der er stor konkurrence, så det drejer sig om at komme herned hurtigst muligt. Danske IT-virksomheder har gode muligheder, men de skal rykke hurtigt for at være i stand til at udnytte dem. Venter de et år eller to, bliver det meget svært, siger Peter Christensen.
Den afrikanske fordel
Han bliver bakket op af Lars Korsholm, der pointerer, at Sydafrika i øjeblikket er to til tre år efter Vesteuropa, når man eksempelvis taler e-handel, men at landet er lige så gearet til at benytte sig af det, som den vestlige verden er.
- Hvor EU og USA har brugt flere årtier på at lægge kabler ned i jorden ? så kan man med trådløs teknologi springe det led over i den tredje verden. Og det giver et land som Sydafrika mulighed for at nå op på højde med den vestlige verden meget hurtigt, siger han.
Rapporten udkommer i starten af maj-måned, og kan erhverves for cirka 1200-1500 kroner via Danmarks Eksportråd eller ambassaden i Pretoria, www.danishembassy.co.za