Af Kim Elmose
Alt imens private forbrugeres brug af internet til indkøb af varer og tjenesteydelser ikke just kanonerer mod himlen rent omsætningsmæssigt, ser det anderledes ud for virksomhedernes handel med hinanden. Business-to-business (B2B) er i kraftig vækst ? og derfor har handelspladser for de store og multinationale firmaer set dagens digitale lys i 2001. Først kom Gatetrade.net og siden IBX.
Nu går det internationale onlineauktionshus QXL.dk ind på markedet, men med sigte på de små og mellemstore virksomheder. I løbet af tredje kvartal åbner QXL for en B2B-markedsplads for køb og salg af alle former for varer og tjenesteydelser. Det oplyser administrerende direktør Torben Hartvig.
I laget under de store sites som Gatetrade og IBX er der ifølge ham plads til en handelsplads, der går bredt ud. Der eksisterer andre netmarkedspladser, men de fokuserer oftest specifikt på en snæver gruppe af varer og tjenesteydelser, eksempelvis inden for IT. En af de få markedspladser, der gik bredere ud, var Ask-Smith.net, der sidste år blev hædret for sit vækstpotentiale af Børsens Nyhedsmagasin. Men 1. maj var det slut, og selskabet blev erklæret konkurs.
Varemærket QXL er udgangspunkt
Dermed er der endnu bedre plads til en bred B2B-markedsplads, vurderer Torben Hartvig. Han kom til QXL?s danske afdeling som administrerende direktør i marts i år, og planerne om en ekspansion af forretningen havde han med sig. Hans filosofi er, at auktionssitet skal ekspandere ind på de markeder, hvor det er relevant for mange kunder. Og det er B2B.
Henover sommeren har selskabet så analyseret markedet og udarbejdet planer for den nye tjeneste.
QXL?s varemærke og erfaring sikrer markedspladsen et udgangspunkt, som skulle bringe det forbi de værste faldgruber, mener Torben Hartvig.
- Vi har trafikken til vores site, så vi behøver ikke bruge tid på at lokke folk til. Vi har også en teknologisk platform, der fungerer, og som kan bruges til den form for handel, siger han til Computerworld Online.
Torben Hartvig mener, at i et land hvor 80 procent af virksomhederne har under 100 ansatte, er der plads til en markedsplads med QXL?s sigte. Det vil ifølge ham være nemmere for en virksomhed at gå på en markedsplads og bestille papir til et års forbrug i printeren end at kontakte forskellige leverandører.
På handelspladsen vil det være muligt at vælge mellem at købe varer, enten ved at bruge auktionsmodellen eller forhandle sig frem til en fast pris mellem køber og sælger. Ved begge modeller får QXL en mindre procentdel af handelens værdi som betaling for formidlingen.
I løbet af september begynder QXL med direktørens ord at lukke kunder ind i butikken og inden udgangen af tredje kvartal er markedspladsen i fuld vigør, hvis det står til ham. Torben Hartvig afstår imidlertid fra at melde ud, hvilke økonomiske forventninger, som QXL har til B2B-markedspladsen.
- Vi tror bare på, at der er store penge at hente derude. Men ting tager tid, siger han.
QXL Danmark er det første land, som opretter en B2B-handelsplads. Det betyder ikke, at Danmark bliver en prøveklud for en satsning på resten af de 11 markeder, hvor QXL er repræsenteret, bedyrer Torben Hartvig. Det er op til moderselskabet QXL.com at afgøre, påpeger han.