QXL på vej med B2B-markedsplads

Danmarks største onlineauktionssite, QXL.dk, lancerer i løbet af tredje kvartal en ny business-to-business markedsplads for små og mellemstore virksomheder.

Af Kim Elmose

Alt imens private forbrugeres brug af internet til indkøb af varer og tjenesteydelser ikke just kanonerer mod himlen rent omsætningsmæssigt, ser det anderledes ud for virksomhedernes handel med hinanden. Business-to-business (B2B) er i kraftig vækst ? og derfor har handelspladser for de store og multinationale firmaer set dagens digitale lys i 2001. Først kom Gatetrade.net og siden IBX.

Nu går det internationale onlineauktionshus QXL.dk ind på markedet, men med sigte på de små og mellemstore virksomheder. I løbet af tredje kvartal åbner QXL for en B2B-markedsplads for køb og salg af alle former for varer og tjenesteydelser. Det oplyser administrerende direktør Torben Hartvig.

I laget under de store sites som Gatetrade og IBX er der ifølge ham plads til en handelsplads, der går bredt ud. Der eksisterer andre netmarkedspladser, men de fokuserer oftest specifikt på en snæver gruppe af varer og tjenesteydelser, eksempelvis inden for IT. En af de få markedspladser, der gik bredere ud, var Ask-Smith.net, der sidste år blev hædret for sit vækstpotentiale af Børsens Nyhedsmagasin. Men 1. maj var det slut, og selskabet blev erklæret konkurs.

Varemærket QXL er udgangspunkt

Dermed er der endnu bedre plads til en bred B2B-markedsplads, vurderer Torben Hartvig. Han kom til QXL?s danske afdeling som administrerende direktør i marts i år, og planerne om en ekspansion af forretningen havde han med sig. Hans filosofi er, at auktionssitet skal ekspandere ind på de markeder, hvor det er relevant for mange kunder. Og det er B2B.

Henover sommeren har selskabet så analyseret markedet og udarbejdet planer for den nye tjeneste.

QXL?s varemærke og erfaring sikrer markedspladsen et udgangspunkt, som skulle bringe det forbi de værste faldgruber, mener Torben Hartvig.

- Vi har trafikken til vores site, så vi behøver ikke bruge tid på at lokke folk til. Vi har også en teknologisk platform, der fungerer, og som kan bruges til den form for handel, siger han til Computerworld Online.

Torben Hartvig mener, at i et land hvor 80 procent af virksomhederne har under 100 ansatte, er der plads til en markedsplads med QXL?s sigte. Det vil ifølge ham være nemmere for en virksomhed at gå på en markedsplads og bestille papir til et års forbrug i printeren end at kontakte forskellige leverandører.

På handelspladsen vil det være muligt at vælge mellem at købe varer, enten ved at bruge auktionsmodellen eller forhandle sig frem til en fast pris mellem køber og sælger. Ved begge modeller får QXL en mindre procentdel af handelens værdi som betaling for formidlingen.

I løbet af september begynder QXL med direktørens ord at lukke kunder ind i butikken og inden udgangen af tredje kvartal er markedspladsen i fuld vigør, hvis det står til ham. Torben Hartvig afstår imidlertid fra at melde ud, hvilke økonomiske forventninger, som QXL har til B2B-markedspladsen.

- Vi tror bare på, at der er store penge at hente derude. Men ting tager tid, siger han.

QXL Danmark er det første land, som opretter en B2B-handelsplads. Det betyder ikke, at Danmark bliver en prøveklud for en satsning på resten af de 11 markeder, hvor QXL er repræsenteret, bedyrer Torben Hartvig. Det er op til moderselskabet QXL.com at afgøre, påpeger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, Aarhus – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

03. juni 2025 | Læs mere


Customer Experience - Lad viden, overblik og data drive den gode kundeoplevelse

Er du klar til at lade dig inspirere af andres erfaringer med, hvordan du automatiserer indsatsen for at øge tilfredshed og loyalitet?

11. juni 2025 | Læs mere