Af Dan Jensen
Med øget opmærksomhed og bedre samarbejde vil Dansk Dataforening have styr på IT-leverandørerne, der i ren iver for at få solgt deres produkter ofte decideret oversælger deres varer.
En ny undersøgelse fra Dansk Dataforening - "Problemer med IT-leverancer og brugerkompetencer" - viser, at ni ud af 10 IT-chefer oplever, at de leverede IT-systemer ikke lever op til det aftalte - primært fordi ivrige sælgere fra IT-leverandørernes salgs-afdelinger smører tykt på, når de skal have en kunde på krogen. Det sker, når salgs-afdelingerne forsømmer at tale med de udviklere, der ved, hvad de pågældende systemer kan håndtere, inden de sælger varen.
Den uheldige fremgangsmåde har resulteret i udbredt utilfredshed blandt kunderne, viser undersøgelsen fra Dansk Dataforening.
Ikke mindre end tre fjerdedele af IT-cheferne føler sig plaget af mangelfulde, forsinkede og fejlbehæftede leverancer, der alene skyldes forhold hos leverandøren.
Ifølge den nye undersøgelse - der er en opfølger på undersøgelsen "IT i praksis" - har leverandørerne ofte for lidt forståelse for kundens behov og forretningsgange og sætter sig for lidt ind i de integrationsmuligheder, der ligger i kundens nuværende system.
IT-cheferne oplever desuden ofte, at leverandørerne simpelthen har for travlt med andre opgaver, og at de ikke har tilstrækkelige kompetencer til at løfte den pågældende opgave. Problemerne er aktuelle hos såvel store som små IT-leverandører.
- Det her er et generelt problem for branchen, hvor man ikke kan udpege nogle bestemte IT-leverandører, der er markant ringere end de andre. For eksempel kan de store virksomheder sagtens have store problemer i et bestemt hjørne, siger Per Buchwardt, der er formand for Dansk Dataforening.
Problemet skal løses
Foreningen vil nu have sat forskellige skibe i søen, der skal være med til at dæmme op for den massive kunde-utilfredshed med leverandørerne.
Dansk Dataforening vil først og fremmest lancere en hjemmeside - en såkaldt "intelligent gabestok" - hvor IT-kunder kan udveksle erfaringer om og med deres leverandører i en nuanceret form, der skal tage hensyn til, at de enkelte leverandører sagtens kan være gode til nogle ting og dårlige til andre.
Dernæst vil foreningen udgive et hæfte med en række gode råd om, hvordan man foretager test. Foreningen peger nemlig på den omfattende mangel på system-test som en væsentlig grund til den dårlige kvalitet af IT-leverancerne.
- Mange leverandører aner simpelthen ikke noget om en helt elementær ting, som hvordan de skal teste et system ordentligt. De ved ganske enkelt ikke, hvornår et system er tilstrækkeligt fejlfrit til at gå i produktion. Og det skal vi have lavet om på, siger Per Buchwaldt.
Dansk Dataforening mener desuden, at en form for certificering af leverandørerne kunne være gavnlig. Den skulle i givet fald ikke omfatte kunde-tilfredshed, men virksomhedens modenhed, der skal stemples efter en række objektive kriterier.
Se mere om undersøgelsen fra Dansk Dataforening her.