Selv om vi stadig mangler at se det endelige cookie-direktiv EU Kommissionen, så begynder endnu en dansk organisation så småt at håndhæve de nye regler.
En lille mærkat med to fodspor begynder fra i dag at sprede sig på danske webbutikken.
FDIH, Foreningen for Distance- og Internethandel, lancerer en cookie-løsning til sine medlemmer, de danske netbutikker. Mærkningsordningen skal gøre det let for forbrugere at overskue, hvilke data butikkerne gemmer om deres besøgende, så de selv kan slette dem eller blokere for det i fremtiden.
Butikkerne skal selv oprette og vedligeholde cookie-oversigten for deres butik.
"Vi har udviklet en service til vores medlemmer, så de kan opfylde cookie-direktivets krav om dækkende oplysninger til brugerne om hvilke cookies de sætter, og hvordan man kan fjerne dem," fortæller Annette Falberg, administrerende direktør i FDIH, Foreningen for Distance og Internethandel.
Ikke vedtaget endnu
Der er stadig tvivl om, hvordan reglerne i det færdige direktiv kommer til at se ud. EU Kommisionens har endnu ikke besvaret alle de spørgsmål, som direktivet har givet årsag til. Men FDIH mener ikke, at ordningen er for hurtig ude.
"Da direktivet lægger op til selvregulering af branchen, er dette vores bud. Der er heller ingen grund til, at hver netbutik skal opfinde sin egen cookie-løsning. Vi har nu en løsning, der dækker netbutikkernes behov, og vi kan hurtigt i FDIH foretage nødvendige tilpasninger, når der opstår behov," forklarer FDIHs direktør Annette Falberg.
LÆS OGSÅ: Danmark undgå cookie-sag
Et eksempel på, hvordan en cookie-oversigt kan se ud, kan man se på FDIHs egen hjemmeside. Her kan man læse, at FDIH for eksempel bruger Google Analytics, og at data derfra ikke er personhenførbare.
En anden organisation, de danske netmediers organisation FDIM, har allerede lanceret en lignende cookie-tjeneste. Annette Falberg aviser ikke, at et samarbejde med andre brancheforeninger kan komme på tale.
"Vi er åbne for at tage en dialog med andre om vores løsning, hvis det kan tjene til inspiration. Vi ved, at der kan være branchespecifikke forhold, der har betydning for, hvordan brancherne mener at kunne informere optimalt," siger direktøren.