Er CRM-systemet blevet en klods om benet? Måske mangler du svaret på det vigtigste spøgsmål

Klumme: Hvis man skal have succes med CRM, er det vigtigt at stille de rigtige spørgsmål, før man går i gang. For eksempel hvorfor virksomheden i det hele taget vil give sig i kast med CRM.

Artikel top billede

Vi hører igen og igen, at CRM-implementeringer ikke har den ønskede effekt.

Men hvad går galt - stiller vi for store krav til systemet eller glemmer vi brugerne?

CRM skulle jo være et støttende salgs- og marketingværktøj - men lad os se på, hvorfor det går galt.

Formålet med CRM

Mange glemmer dette simple spørgsmål, når CRM skal implementeres: Hvorfor CRM?

Når man skal i gang med et CRM-projekt, er man nødt til at kunne give et krystalklart svar. 

Her er nogle svarmuligheder:

• For at få bedre overblik over salgsaktiviteter
• For at måle, om sælgerne får booket de rigtige kundemøder
• For at vi pr. salgsmulighed kender næste aktivitet
• For at salg/marketing kun har ét system, hvor alle nøgletal og aktiviteter er samlet
• For at se vores salgspipeline for de næste tre måneder

Der kunne nævnes mange flere. Det vigtigste er, at virksomheden har taget stilling til spørgsmålet: Hvorfor CRM?

Forventet udbytte

Hvad regner vi så med at få ud af CRM, når det er implementeret? Her har mange virksomheder også en alt for urealistisk tilgang.

Et CRM-system laver ikke om på sælgernes tilgang til at registrere alt, og det ændrer ikke kulturen i din virksomhed.

Derfor er man nødt til at gøre sig klart, hvad man får med et CRM system.
Det kunne være disse eksempler:

• Et professionelt opfølgningsværktøj for den enkelte sælger
• En klar segmentering af kunder og potentielle kunder
• Mulighed for struktureret kampagnestyring
• Understøtte salgsstrategi
• Angivelse af, hvor skal der sættes ind (størst sælgerfokus)

Hvad er alternativet til CRM?

Mange sælgere vil forsat sværge til den gamle Mayland-kalender og de sorte notesbøger - men er det måden at drive salget frem på?

Mange sælgere har hundredvis af kunder og potentielle kunder, og kan de altid huske, hvornår de skal følge op via Mayland-kalender? Og hvad gør man, når en kunde siger, der skal handles om to år, og kalenderen slutter om et halvt?

I CRM hjælper task- og aktivitetsstyring til, at du får ringet til kunden på de rette tidspunkt.

Et skrækeksempel var en dansk virksomhed, hvor sælgeren ikke fik fulgt op på, hvornår servicekontrakten med kunden skulle genforhandles, og da kunden ikke hørte fra virksomheden, valgte kunden en konkurrent at handle med. Det kostede ca. 300.000 i mistet omsætning.

Hvem ved, hvad der ellers ligger af tabt salg? Når man har aftalt med en kunde, at man skal snakkes ved om en måned vedrørende et tilbud, er det sælgernes pligt at få det registeret i CRM og få det fulgt op.

Husk, det er virksomheden, der ejer kunderne, og derfor har du en pligt som sælger til at overgive informationer til dine kollegaer i backoffice, så din virksomhed kan følge op. Mange har svært ved at indse denne sandhed.

Derfor findes der ikke så mange alternativer til CRM.

Man skal starte i det små. Der findes en række meget simple CRM-systemer, og så kan man løbende bygge ekstra funktioner på, når man har brugerne med.

Et godt råd er ikke at stille for store krav til registrering af alle mulige informationer.

Muligheder med CRM

Mulighederne er mange ved CRM - men det er vigtigt, at både salg, marketing og ledelse kan se muligheder i stedet for begrænsninger.

I stedet for at opfatte CRM som en registreringsværktøj, bør man betragte det som et støttende salgs- og marketingsværktøj, der giver muligheder for at få overblik over kundeportefølje, bedre statistik og mulighed for at følge op på aktiviteter proaktivt.

De virksomheder, der har et velfungerende CRM-system, har et forspring til konkurrenterne, viser alle undersøgelser, og den tendens vil fortsætte.

CRM er kommet for at blive, og derfor bør du stille dig selv følgende spørgsmål:

• Hvorfor fik vi CRM?
• Hvordan kan vi udnytte det bedre?
• Er det vores salgs- og marketingprocesser, der ikke passer ind i CRM?
• Er det brugerne og kulturen, man ikke kan eller vil ændre?

Læses lige nu

    Rambøll Management Consulting

    Senior Software Engineer

    Midtjylland

    Politiets Efterretningstjeneste

    Teknisk IT-sikkerhedsspecialist - Beskyt Danmark med os i PET

    Københavnsområdet

    Dansk Fundamental Metrologi A/S

    IT Specialist with Expertise in Microsoft Technologies and Programming

    Københavnsområdet

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S