Intelligente virksomheder opstår ikke af navlekiggeri i eget regneark: Digital forandring kræver samarbejde

Klumme: 14. marts holder regeringen Digitalt Topmøde 2019 for første gang. Det vil sikkert være ledsaget af en god del brok over for meget varm luft og for lidt konkret handling. Men lige præcis i forhold til digitaliseringen vil jeg bringe et af de berømte Kennedy-citater i erindring: Spørg ikke, hvad dit land kan gøre for dig … kom dog selv i gang med den digitale forandring.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

I disse dage forbereder jeg nogle eksempler på virksomheders arbejde med digital transformation til brug på Digitalt Topmøde 2019, hvor SAP Experience Center er inviteret med for at give nogle eksempler fra det virkelige liv.

Statsministeren og seks ministre deltager, og topmødet bliver sikkert en slags status over arbejdet med Danmarks digitale transformation.

Det er en en noget uvant ramme, må jeg indrømme, men jeg glæder mig til at se på teknologiudviklingen i det nationale perspektiv.

Regeringen har gjort en del ud af digitalisering, og det har været ledsaget af højtflyvende fraser. ”Danmark i det digitale førerfelt”.

”Danmark førende inden for kunstig intelligens, big data, IoT” - altså en række lidt luftige nationalromantiske udmeldinger med optræk til at være uforfalsket varm luft.

Derfor tror jeg også, at topmødet får nogle syrlige kommentarer med på vejen. På samme måde som skeptiske kommentatorer fyldte i medierne efter det sidste møde i Disruptionrådet.

Langt bedre end ingenting
Men lad os lige stoppe op engang her.

Jeg vil da langt hellere have, at politikerne sætter den digitale forandring synligt og højt på dagsordenen, end at de lader være.'

Jeg vil da også mene, at en så væsentlig teknologiudvikling umuligt kan komme alene fra Christiansborg.

Initiativerne på det digitale område er netop sket i et samarbejde med marked, fagbevægelse, virksomheder og organisationer.

Men man kan jo altid håbe på en mere modig økonomisk satsning på netop dette område fra politisk side.

Vi må have respekt for, hvor stor en forandring vi taler om, for det er jo netop ikke kun erhvervspolitik, arbejdsmarkedspolitik, uddannelsespolitik, kulturpolitik eller udenrigspolitik.

Det er det hele på samme tid, og hverken i virksomhederne eller hos politikerne eksisterer en firkantet vision eller en klokkeklar køreplan.

Selvfølgelig gør der ikke det, for den digitale transformation kører live i mange dimensioner, og vi får hele tiden ny viden og nye erfaringer.

Hvad var det lige Facebook betød for meningsdannelsen? Politikerne skal måske først og fremmest sørge for, at lovgivningen ikke lægger hindringer i vejen.

Ask not what your country can do for you
Derfor må vi i både små og store virksomheder bringe præsident Kennedy i erindring og spørge: Hvad kan jeg egentlig selv gøre for at bidrage til den her udvikling?

Sagen er den, at i mange virksomheder kan lederlaget sagtens synge med på alle omkvædene i den verserende kanon om digitale forretningsmodeller. Men når de er færdige med den sang, så går mange tilbage til regnearket og skruer på egne ressourcer, ordrer, bemanding og bedriver business as usual.

Det virker helt sikkert uoverskueligt, risikabelt og ukomfortabelt at begynde at bygge sig ind i den datadrevne fremtidige samfundsøkonomi.

Jeg tror at nøglen er, at vi løfter i flok.

Vi skal løfte blikket fra regnearket og den operationelle nutid, kigge ud af vinduet og finde partnere og inspiration for at tage de første skridt.

Innovation kræver at man gør noget andet end før.

Til gengæld er perspektivet så stort og langtrækkende, at det giver supergod mening at begynde at høste erfaringer og sætte pilotprojekter i søen.

Måske ikke alene men sammen med andre. Hvorfor ikke blive en del af teknologipagten og bidrage til at udvikle flere digitale kompetencer?

Digitalt mindset i Herfølge og Hørning
Et af nøgleområderne i regeringens digitale vækstplan er SMV-området.

Vurderingen er, at mange små og mellemstore virksomheder kan være udfordret i forhold til digital transformation. Min pointe er sådan set bare, at det ikke kun er de små virksomheders problem.

De store, som for det meste er godt i gang, kan sagtens åbne op og integrere tættere med ide-udvikling og teknologi-udveksling med deres øko-system af omgivende leverandører, partnere og forhandlere.

Teknologiforståelsen er noget andet end selve teknologien. Den kan vi dele på tværs og på langs i de værdikæder, som binder os sammen.

Det kræver naturligvis et digitalt mindset hos ledelsen på maskinfabrikken i Herfølge og Hørning, og det kræver noget mod til at bevæge sig ud i partnerskabet og inspirationen fra andre.

Mange store virksomheder kan bidrage med viden og erfaring, og det gælder også internationale virksomheder i it-branchen.

For alle os i it-branchen var det da også en interessant Kennedy-agtig udmelding, vi fik fra den dataetiske arbejdsgruppe.

Når vi udvikler datatunge løsninger og udvikler kunstig intelligens og alskens analytics, så kan vi ikke vente på regler fra politikerne. Vi må selv stå på mål for, at løsningerne er dataetisk forsvarlige.

Det er også et personligt ansvar at passe på samfundet, selv om regnearket på den korte bane måske peger på en guldrandet genvej.

Dataetisk var udmeldingen, at vi skal opføre os ordentligt, også selv om vi ikke risikerer at blive opdaget, når vi skærer et hjørne.

Nå, nu bliver det spændende at komme på topmødet.

Og så bliver det rigtig spændende, om Danmarks ind til videre konstruktive og samarbejdende tilgang til digitalisering overlever valgkampen!

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
OnePlus 7 Pro til test: Nu er selskabet i stand til at banke mobilverdenens giganter
Det kinesiske selskab OnePlus vil ind i det fine selskab af topproducenter med OnePlus 7 Pro. Missionen er lykkedes.
Computerworld
Google blokerer med omgående virkning for Huaweis brug af Android-licenser - se hvad det kommer til at betyde for dig
Google begrænser med omgående virkning kinesiske Huaweis brug af Android. Huawei vil ikke længere have adgang til tjenester fra Google.
CIO
CIO Jesper Riis fra DSV: Sådan arbejder jeg med governance så omkostninger og kompleksitet kan begrænses
Der er dømt stram governance hos Jesper Riis, CIO for verdens femtestørste transportvirksomhed. Men det er samtidig en betingelse for innovationen slår han fast. Hør mere om ledelse, performancekultur og vision hos globale DSV med de danske rødder.
Job & Karriere
"Vi var fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet. "
"Da jeg var færdig med PhD´en så var vi fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Så skulle vi bare have et nyt universitet op og køre på seks måneder. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet."
White paper
Ny undersøgelse blandt detail- og produktionsvirksomheder
En ny stor rapport viser, at 100% af de virksomheder i undersøgelsen, som ikke bruger EDI i dag, mener, at det vil være en fordel for deres forretning, hvis de benyttede EDI. Undersøgelsen er foretaget af Vanson Bourne på vegne af TrueCommerce, som er baseret på besvarelser fra 300 detail- og produktionsvirksomheder. Virksomheder inden for især detail og produktion oplever i dag et marked og en supply chain, som er i konstant udvikling. Forbrugerne stiller stadig større krav til leveringstid, priser, produktudvalg, lagertilgængelighed, m.v., og der kommer hele tiden nye købskanaler til. Det kan være en udfordring for detail- og produktionsvirksomheder at holde sig på forkant med udviklingen, både når det drejer sig om at være til stede i de rette kanaler og - ikke mindst - den teknologi, som understøtter en mere effektiv supply chain. Hent hele rapporten helt gratis her.