Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

En milliard kan være ramt af hacker-angreb fra 2013

Yahoo har meldt ud, at et hacker-angreb fra 2013 har kompromitteret informationer fra én milliard brugerkonti. Leif Jensen, nordisk direktør hos Kaspersky, er forundret over, at vi så ofte er vidner til, at denne slags meddelelser sker retrospektivt, så forbrugerne får øjnene op for læk af personlige data alt for sent til at gøre noget ved det.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

I torsdag kunne brugere vågne op til en mail fra Yahoo, der fortalte at mere end en milliard brugerkonti kan være påvirket af et hacker-angreb helt tilbage fra år 2013. Navne, telefonnumre, passwords og e-mailadresser er blevet stjålet, men ikke bank- og betalingsinformationer. Internetgiganten mener ikke dog, at hackingen har noget at gøre med et andet sikkerhedsbruddet fra 2014, som blev offentliggjort i september i år, hvor Yahoo afslørede, at 500 millioner konti var blevet tilgået ulovligt. Virksomheden, der er ved at blive overtaget af Verizon, arbejder nu tæt sammen med politi og myndigheder for at løse sagen.

Brug forskellige passwords til dine konti

Leif Jensen, nordisk direktør hos Kaspersky, er forundret over, at vi så ofte er vidner til, at denne slags meddelelser sker retrospektivt, så forbrugerne får øjnene op for læk af personlige data alt for sent til at gøre noget ved det:

"Yahoo har netop meddelt, at virksomheden gennemgår endnu et sikkerhedsbrud, hvor personlige oplysninger fra cirka en milliard brugerkonti er blevet stjålet. Der har været en række sager i år, hvor meddelelser om brud på sikkerheden sker retrospektivt.

Det er ikke til særlig stor hjælp for de kunder, der er berørt af dem, og understreger behovet for regulering. Man kan håbe, at den nye persondataforordning, som træder i kraft i maj 2018 vil motivere virksomhederne til for det første at igangsætte initiativer, som sikrer kundedata, og for det andet at underrette om sikkerhedsbrud i tide. Kunder, der giver private oplysninger til virksomheder, skal kunne være sikre på, at de opbevares på en sikker måde.

Forbrugerne har ingen kontrol over sikkerheden hos online udbydere, men de kan selv gøre noget for at minimere risikoen for et brud på sikkerheden. Vi anbefaler, at alle bruger unikke, komplekse passwords til alle deres online konti. Mange bruger samme adgangskode og personlige oplysninger på tværs af flere online konti. Det betyder desværre, at hvis en konto udsættes for angreb, så kan oplysninger fra alle andre konti også kompromitteres."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere