Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
“Polestar 3 er en kraftfuld elektrisk SUV, der taler til sanserne med et særpræget, skandinavisk design og fantastiske køreegenskaber,” siger Thomas Ingenlath, CEO for Polestar og fortsætter: “Den tager vores produktions fodaftryk til et nyt niveau ved at flytte Polestar produktionen til USA. Vi er stolte og spændte over at kunne udvide vores portefølje, så vi kan fortsætte vores vækst.”
Polestar 3 præsenterer en ny aerodynamisk profil med stort fokus på at bevare kendetegnene ved en SUV - herunder en kraftfuld og bred sporvidde. Dette understøttes af en subtil aerodynamisk optimering, herunder en aero-frontvinge, der er integreret på kølerhjelmen, en aerovinge, der er integreret i spoileren bagerst og aerodynamiske vinduesviskere i bagruden.
“Bilen er blevet designet som en Polestar helt fra begyndelsen og viser nye kendetegn fra os, fx dual-blade-forlygter, en SmartZone og en aero-frontvinge,” siger Thomas Ingenlath.
Bæredygtigt interiør
De indvendige materialer er valgt ud fra deres bæredygtige egenskaber samtidig med, at de giver en premium æstetik og en luksuriøs fornemmelse. Det inkluderer bio-baseret MicroTech-indtræk, dyrevelfærdsmærket læder samt sporbar uld-polstring. I tråd med Polestars ambition og forpligtelse til fuld gennemsigtighed vil en fyldestgørende LCA-rapport (life-cycle assessment) være klar, når produktionen af Polestar 3 begynder. Undersøgelser vil løbende kigge på bilens livscyklus, ligesom der fortsat vil blive arbejdet for at reducere bilens klimaaftryk løbende.
Polestar 3 er den første bil fra Polestar, der indeholder centraliseret NVIDIA DRIVE-computerkraft og software fra Volvo Cars. NVIDIAs high-performance platform, der fungerer som bilens AI-hjerne, behandler data fra bilens mange sensorer og kameraer for at muliggøre avancerede sikkerhedsfunktioner i førerassistentsystemet samt kørselsovervågning.
Infotainment-systemet er drevet af næste generation af Snapdragon Cockpit Platform fra Qualcomm Technologies. Som en central del af Snapdragon Digital Chassis, der er et omfattende sæt åbne og skalerbare cloud-forbundne platforme til biler, vil Snapdragon Cockpit-platformen blive anvendt til at sikre fordybende køreoplevelser med high-performance-evner som high-definition skærme, premium surround sound og lettilgængelig forbindelse fra hele bilen.
Sammen med Volvo Cars tager vi hul på en ny æra inden for sikkerhed, da Polestar 3 indeholder næste generations avancerede sikkerhedsteknologier (aktive samt passive) fra Volvo Cars som en del af dens DNA. Blandt de nyeste innovationer er indvendige radarsensorer, der kan registrere millimeter-bevægelser inde i bilen for fx at hjælpe med at forhindre tilfælde, hvor børn eller dyr ved en fejl bliver efterladt i bilen. Systemet er integreret med bilens klimakontrol for at undgå overophedning eller underafkøling i bilen.
Som standard vil Polestar 3 indeholde i alt fem radarenheder, fem eksterne kameraer og tolv eksterne ultrasoniske sensorer for at understøtte de adskillige avancerede sikkerhedssystemer. Den ‘SmartZone’, der er installeret under aero-frontvingen, indsamler information fra flere af de fremadrettede sensorer, en varmesensitiv radarenhed og kamera, som nu er en del af Polestars signatur-design.
Indvendigt vil to closed-loop driver-monitoring-kameraer tilføje ledende eye-tracking-teknologi fra SmartEye til Polestar for første gang. Kameraerne monitorerer førerens øjne og kan udsende varsler, lyde og endda igangsætte nødstop, hvis teknologien aflæser en distraheret, søvnig eller uopmærksom fører.
Android ombord
Det indvendige operationelle system er Android Automotive OS, der er udviklet i samarbejde med Google, som bliver styret fra en 14.5-tommer skærm i midten. Det er en udvikling af den teknologi, der først blev lanceret i Polestar 2 - den første bil i verden, der havde Google indbygget - men også en revolution, når det kommer til funktionalitet og design for SUV-segmentet.
Systemet opdateres gennem et OTA-system (Over-the-air) for at gøre det muligt konstant at forbedre softwaren og installere nye funktioner uden, at det er nødvendigt at tage bilen til et servicepoint.
Høj ydelse og lang rækkevidde
Polestar 3 lanceres med en dobbeltmotor-konfiguration og med en primær energikraft fra den bagerste motor. Bilen vil som standard have en ydelse på 360 kW og et drejningsmoment på 840 Nm. Med den valgfrie Performance-pakke vil bilen have en ydelse på 380 kW og et drejningsmoment på 910 Nm. Bilen kommer også med en justerbar one-pedal-drive-funktion og elektrisk drejningsmomentfordeling via dobbeltkobling på den bagerste elektriske motor - en udvikling som først blev skabt til Polestar 1. Det vil også være muligt at afkoble den bagerste elektriske motor, så bilen kun kører på den forreste motor for at spare energi under særlige omstændigheder.
Det avancerede chassis-kontrol vil på standardudgaven blive forsynet med en adaptiv luftaffjedring med dobbeltkammer, hvilket tillader Polestar 3 at kunne veksle mellem komfort og fast affjedringsdynamik og tilpasse støddæmperne hvert andet millisekund (500 Hz), så det passer til vejens tilstand.
“Vores mål var at ramme det niveau af performance og præcision, der definerer alle Polestars biler uden at gå på kompromis med den daglige kørekomfort,” siger Joakim Rydholm, chief chassis engineer for Polestar. “For at opnå det har vi brugt nye komponenter, så som den adaptive lufftaffjedring for at give den her helt særlige ‘Polestar-fornemmelse’ for den her slags bil.”
Med en batteripakke på 111 kWh tilbyder Polestar 3 en generøs kørerækkevidde på op til 610 km WLTP (foreløbig). Lithium-ion-batteriet har et prismeformet celledesign, der er placeret i en væskeafkølet, beskyttende aluminium-kasse, der er forstærket med med borstål. Standardudgaven kommer også med en varmepumpe, der hjælper Polestar 3 med at anvende den omliggende varme til klima- og batteriforkonditionering. Polestar 3 vil også være udstyret med to-vejs-opladning, der gør det muligt at bruge V2G (Vehicle-to-grid) og plug-and-charge-funktioner i fremtiden.
Ligesom med Polestar 2 er listen af standardudstyr til Polestar 3 omfattende og lang med muligheder for nem konfigurering og forenklet produktionslogistik. Alle versioner vil indeholde adaptiv luftaffredring, et panoramisk glastag, LED-belysning både internt og eksternt, elektriske håndtag, der automatisk skubbes ud og ind via sensorer samt 21-tommer alufælge. Plus-pakken og Pilot-pakken er standard i den første model year-udgave og inkluderer en lang række luksuriøse premium-funktioner såsom et 3D surroundsound-lydsystem med 25 højtalere fra Bowers & Wilkins og
Atmos i kabinen
Den valgfrie Pilot-pakke med LiDAR fra Luminar, som vil være tilgængelig fra andet kvartal i 2023, vil give en ekstra kontrolenhed fra Nvidia, tre kameraer, fire ultrasoniske sensorer og rengøring af front- og bagkameraet, som giver præcis data i realtid fra bilens omgivelser, særligt ved kørsel på langdistancer. Det muliggør en forstærket 3D-scanning af bilens omgivelser, som hjælper med at forberede bilen mod autonom selvkørsel.
Den valgfrie Performance-pakke optimerer køreegenskaberne yderligere og inkluderer maksimal kraft og vektoriseret drejningsmoment (380 kW og 910 Nm) sammen med optimering af luftaffjedringen, unikke 22-tommer alufælge og de svenske guld-signaturdetaljer.
Polestar 3 er den første bil, der er skabt ud fra en fuldelektrisk teknologi, som er udviklet af og delt med Volvo Cars. Produktionen af bilen til de indledende markeder vil finde sted i Volvo Cars faciliteter i Chengdu i Kina. Planen er en trinvis ramp-up-fase, som begynder midt i 2023 med forventet første levering i fjerde kvartal af 2023.
Fra midten af 2024 vil en ekstra produktion blive igangsat fra Volvo Cars Ridgeville i South Carolina i USA, hvor leveringen til Nordamerika og andre markeder efter planen skifter fra Kina til USA. De første leveringer fra fabrikken forventes at begynde fra midten af 2024.
Ved lanceringen vil Polestar 3 Long range Dual motor (360 kW, 840 Nm) være tilgængelig med en vejledende lanceringspris på 800.000 kroner.
På alle lanceringsmarkeder vil det være muligt at placere en online ordre fra d. 12. oktober 2022. Læs mere her: Polestar.com/polestar-3.