Af Dan Jensen
Digital kontakt med kommunens system døgnet rundt uden at tale med en eneste offentligt ansat.
Sådan kan virkeligheden meget vel snart se ud for borgere i Næstved Kommune, der som en af de første kommuner herhjemme indfører et færdigt digitalt signatur-system, som borgere og især virksomheder kan drage nytte af.
Projektet, der har været fulgt med stor interesse og økonomisk støtte fra EU, inkluderer i første omgang blanketter for sygedagpenge og byggetilladelser, som kommunens virksomheder kan udfylde og indlevere elektronisk til kommunen uden at røre en kuglepen overhovedet.
Forenkler papirgangen
Med den digitale signatur kan Næstved Kommune på en sikker måde forenkle behandlingen af i første omgang sygedagpenge-sager og byggesager.
Forenklingen vil gøre livet langt lettere for såvel arbejdsgivere som kommunens medarbejdere, mener Næstved Kommune, der øjner en stor besparelse blandt andet i kraft af systemets idiot-sikring, der gør, at forkert udfyldte formularer simpelthen ikke kan afleveres til kommunen.
Det vil kunne dæmme op for den administrative byrde, som forkert udfyldte blanketter giver i dag. Hver uge sender Næstved Kommune nemlig mindst en tredjedel alene af dagpenge-indberetningerne retur til afsenderne, fordi de er udfyldt forkert. Det kræver udgifter til mandskab, tid og porto, som kan spares væk med det nye system.
- Systemet gør, at vi kan effektivisere vores sagsbehandling. Vi vil gerne have flyttet vores ressourcer fra administration til service direkte til borgerne, og det håber vi, at systemet kan hjælpe os med, siger borgmester i Næstved Kommune, Henning Jensen (S).
Med systemet bliver oplysninger fra en udfyldt blanket desuden straks sendt til kommunens digitale arkiv, og det betyder, at kommunens medarbejdere slipper for at taste de samme oplysninger ind flere gange
Henning Jensen peger på, at også virksomhederne vil kunne spare ressourcer via systemet, og det vil ifølge hans vurdering i den sidste ende være med til at øge virksomhedernes konkurrence-evne.
Virksomheder skal med
I første omgang vil borgerne i Næstved Kommune kun kunne få gavn af systemet, hvis den virksomhed, som de arbejder for, er interesseret. Det er dog planen, at ordningen senere skal udvides til at omfatte blandt andet boligstøtte, børnetilskud og andre ting, der i givet fald vil fungere uafhængigt af borgernes arbejdsgivere.
Det kræver imidlertid, at der kommer ændringer fra centralt hold, da lovgivningen som tidligere beskrevet i Computerworld Online i dag i høj grad forhindrer udbredelsen af den effektive digitale forvaltning med sit krav om skriftlighed og blæk-underskrifter.
Efter flere års tovtrækkeri lykkedes det Næstved Kommune at få dispensation fra lovgivningen, så kommunen kunne eksperimentere med digital signatur på sygedagpenge-området.
- Hvis det ikke var for de formelle krav, ville det være meget let at indføre digital forvaltning. Det er stadigt et åbent spørgsmål, hvordan brugen af digital signatur kan verificeres, siger projektleder i Næstved Kommune, Jeanette Viale.
Håb om øget samarbejde
Det nye system er kommet i stand i et samarbejde mellem Næstved Kommune, IBM, PBS, Kommuneinformation og GoProGroup, og er i første omgang blevet testet af Næstved Kommune, Centralsygehuset i Næstved og Næstved-virksomheden Novenco, der producerer ventilations-anlæg.
Systemet er et led i et stort europæisk samarbejde - det såkaldte ODA (Open Digital Administration) - der på sigt også vil inkludere andre services i grænselandet mellem det offentlige og det private erhvervsliv.
Siden Næstved Kommunes digitale signatur fungerer på samme måde som net-bankernes signatur, er håbet, at der med tiden kan etableres et samarbejde med den finansielle sektor. Det vil nemlig kunne sikre en udbredelse af signaturen, som det offentlige ikke kan klare alene, fordi den typiske borger kun sjældent er i kontakt med det offentlige.
Søren Duus Østergaard, der er rådgiver i IBM, mener, at tiden i høj grad er moden til, at der bliver lagt fra land med konkrete inititiativer, der kan være med til at sikre udbredelsen af den digitale signatur.
- For eksempel kunne regeringen og Finanssrådet sætte sig sammen for at finde ud af, om man via et samarbejde kan lave et generelt certifikat. Bankerne kan nemlig stå inde for brugernes identitet overfor nøglecentrene. Det kræver blot, at nogen vil betale for det. I givet fald vil det lukke op for en masse ting, siger han.
Hedensted, Juelsminde, Tørring-Uldum og Aalborg Kommuner tilbyder allerede digital signatur i form af KMD's løsning.