Partner-kanalen er positiv overfor ny Microsoft-strategi

Microsoft får positive tilbagemeldinger tilbage fra kanalen efter lanceringen af strategi omkring services og enheder.

Artikel top billede

(Foto: Mikael Rieck freelance)

Storsatsning på skyen og oprustning på services og enheder i forretningen. Det var to af de store omdrejningspunkter og samtaleemner, da Microsoft i starten af denne måned præsenterede ny strategi på årets Worldwide Partner Conference i Houston.

Her er det meldt ud, hvordan Microsoft vil satse på standardprodukter, i dag repræsenteret ved blandt andet Office 365 og Azure, og i flere tilfælde også kan sælge produkterne selv direkte til kunderne udenom partnerne.

Men hvordan har danske virksomheder i kanalen egentlig taget imod de nye udmeldinger?

Computerworld har spurgt forhandleren Atea, konsulenthuset SaaS-it samt development-virksomheden Venzo, hvad de ny-udmeldte strategier kommer til at betyde for dem.

Atea: Ny strategi er perfekt
Nordeuropas største it-forhandler, Atea, ser positivt på de nye toner fra Microsoft. Her er det særligt Microsofts fremadrettede salgsmodel for Surface-tabletten, Atea bider mærke i.

"Det passer perfekt ind i Atea's strategi," siger Suzi Boskovska Gobjerg, der er salgsdirektør i Atea, om Microsofts kanalbaserede Surface-salg, der går gennem distributør- og forhandlerstruktur.

Microsoft har dog endnu ikke udmeldt, hvordan det kanalbaserede Surface salg helt konkret skal strikkes sammen. Det kan du læse mere om her.

Jo bredere porteføljen af produkter er, jo bedre passer det jer?

"Ja, vi har jo både software-, hardware- og konsulentdelen. Så kan vi implementere alle tingene ind i vores forretning." siger hun.

Selvom udmeldingerne fra Microsoft peger direkte i skyen, og flere muligheder for direkte salg i dag er til stede, blandt andet Office 365 og Azure-salg, så er det ikke noget, der bekymre Atea.

Kunderne kan jo i dag indenfor flere områder gå udenom partnerne og handle hos Microsoft selv. Hvad tænker I om den model?

"Vores oplevelse er, at kunderne ønsker den rådgivning og implementering, vi kan tilbyde. Jeg oplever ikke mange kunder, der køber direkte. Men det kan godt ske, at de kommer til at blive en tendens på sigt, men nu har Azure og Office 365 været på markedet i mange år, uden vi har set et skifte," siger Suzi Boskovska Gobjerg.

SaaS-it: Microsoft spiser værdikæden
Hos konsulenthuset SaaS-it er udmeldingen omkring Microsofts eget salg af services noget anderledes end hos Atea.

"Det er en trussel mod partnernes eksisterende forretningsmodel, og det er som om, at Microsoft spiser sig ind i værdikæden set ud fra de signaler, som de sender," siger Anders Trolle-Schultz, der er konsulent hos SaaS-it, siger han og fortsætter:

"De første øf har allerede været der omkring salget af Surface fra distributionen, og partnerne brokkede sig, da Fona fik salget af Surface."

Derudover vurderer han, at kunderne naturligt vil gå mod Microsoft, hvis der blot skeles til ren fokusering på pris.

"Skæres kunderelationen væk, så har Microsoft serve-retten,"

Men SaaS-it roser dog samtidig Microsoft for at satse stærkt og fokuseret.

"De også nødt til at gøre ting, der ryster markedet lidt, men Microsoft skal passe på ikke at træde for hårdt på partnerne. I dag sparker de partnerne i stedet for at skubbe." afslutter han.

Venzo: Windows-enhederne er godt på vej
Hos deployment-virksomheden Venzo, ser CEO og partner Dennis Nielsen meget positivt på de udmeldinger som Microsoft er kommet med i forhold til enheder.

"Ud fra den betragtning, at vores strategi kun vedrører Microsoft-produkter, er vi afhængige af, at markedet adopterer enhederne," siger han og erkender samtidig, at det har været svært at få gang i salget af Microsofts mobile-produkter.

"Det er ingen hemmelighed, at Apple og Android har stået rigtig stærkt de seneste år - og at markedet har været mindre tilbøjeligt til at adoptere enhederne fra Microsoft," siger han.

Særligt Microsofts store fokus på at bringe flere services til den mobileplatform, og de generelle forbedringstiltag af de mobile Windows-enheder, kan bringe varen i nærheden af iOS og Android enhederne, mener han.

"Da Venzo's strategi bygger på Microsoft teknologi, er vi naturligvis positive overfor Microsofts nye initiativer - og det dedikerede fokus, Microsoft på det seneste har vist indenfor dette område. Der er ingen tvivl om, at de nye Microsoft-enheder for alvor vil komme i betragtning, når kunderne fremadrettet skal købe nye produkter hjem."

Læs også:

Microsoft: Vi har nye partner-løsninger i støbeskeen
Microsoft-chef: Cloud-markedet skal eksplodere i år
Microsoft-chef: Partnerne skal bare tage sig sammen og komme op i skyen
Microsoft: Sådan vil vi genskabe vores forretning

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S