Kommune har købt 4.000 iPads til skolebrug: Men den kan ikke stå alene som undervisnings-redskab

I Hvidovre Kommune anvender man i stort omfang iPads i undervisningen. Tabletten har mange fordele, men den kan ikke stå alene, er erfaringen.

Interview: I Hvidovre, der ligger på Københavns vestegn, har man valgt at anvende en del af kommunekassens penge til at købe Apples tablet iPad til eleverne på byens skoler.

Det har man gjort for at opfylde kravene og ønskerne om at uddanne områdets børn og unge til at blive gode, digitale borgere, med en solid digital dannelse.

"Vi har mange iPads i Hvidovre, men vi er altså ikke blinde for, at der er andre teknologier på markedet. Vi anvender eksempelvis også Chromebook og pc som en helt naturlig del af vores undervisningsmiljø," fortæller Thomas Ankler, udviklingskonsulent og projektleder i Hvidovre Kommunes.

"Det er ikke teknologien, der skal sætte dagsordenen for undervinsingen. Om en enhed er god eller dårlig, det afhænger af læringssituationen."

Hvad er en iPad god til i undervisningen?

"Vi anvender den rigtig meget som et produktionsredskab. Muligheden for at anvende billeder, tekst og video på en og samme tid, gør en iPad til et godt undervisningsværktøj. Det er ud fra et pædagogisk princip om, at der er mange måder at opfatte verden og lære på."

Det er blandt andet den fysiske størrelse og applikationerne, der giver den lille tablet en række fordele.

"Når en enhed er mobil, kan en underviser flytte læringsrummet til det sted, der er nødvendigt. Det er styrken ved en iPad. Men en anden tablet kan også opfylde den mission."

Han peger på, at kombinationen af teknologiplatforme er både smart, men også nødvendig.

"Når eleverne kommer ud i den rigtige verden, vil de opdage, at der er forskellige ressourcer, som de skal forholde sig til. Derfor mener vi også, at det er naturligt, at have flere forskellige teknologier i kommunalt regi. Der er mere end en måde at håndtere data på, og det skal vi lære eleverne."

Det handeler naturligvis også om økonomi, hvilket betyder, at der skal foretages prioriteringer i det udvalg, der stilles til rådighed.

Har I erfaringer med andre tablet-platforme som Android eller Microsofts software?

"Ja, vi har testet forskellige løsninger. Skrækscenariet hos os er, at brugerne får noget i hænderne, som de ikke ved, hvad de skal bruge til. Derfor vælger vi gerne digitale resurser, som børn og voksne kender fx hjemmefra. På den måde kommer brugerne med en viden og en tryghed om brugen, som vi nemmere kan omsætte til læring. Men uden fokus på medarbejdernes og ledernes efteruddannelse i forhold til at brugen af digitale resurser i undervisningen, så er der ikke den store faglige gevinst at hente."

Til de små klasser
Hvidovre Kommune anvender primært iPads i indskolingen og på mellemtrinnet.

Personalet på skolerne har blandt andet udviklet materiale og pædagogisk indhold til denne målgruppe.

"Men det er ikke en forudfattet holdning. Man kan fint bruge en iPad i 9. klasse, hvis opgaven kræver det. Men det er typisk en Chromebook eller pc i udskolingen, hvor opgaverne ofte kræver meget tekst."

Hvordan holder I styr på flere platforme på en gang?

"Vi binder tingene sammen med Google apps for education, der er en samling af programmer til tekst, billede og lyd. De forskellige enheder fungerer ret godt sammen med Googles programmer og tjenester. Der, hvor vi arbejder med personfølsomme data i eksempelvis elevplaner, anvender vi dog en anden platform," fortæller han.

Er det besværligt at administrere de forskellige platforme?

"Administration er jo et nødvendigt onde, men det fungerer egentlig udmærket. Vi har et mobile device management-system, altså et administrationsværktøj, og vi oplever ikke de store problemer i dagligdagen, så folk er trygge ved at anvende teknologien," siger Thomas Ankler til Computerworld.

Hvidovre Kommune har for alvor arbejdet med mobilitet i undervisningen siden 2012.

Læs også om andre skolers erfaringer med forskellige teknologiplatforme:

Glem alt om Surface og iPad: "Chromebook er bedst til undervisning i skolerne"

Valgte Surface i stedet for iPad til skolerne: Sådan er det gået



mest debatterede artikler

Premium
Her er Microsofts planer med Windows for 2021: Pønser på fire nye versioner
Windows 10 vil udkomme i et væld af nye afskygninger i det kommende år. Få overblikket her.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi
Evnen til at tilpasse sig en verden i konstant forandring bliver afgørende for virksomhedens mulighed for at vækste i fremtiden. Ét af de finansielle håndtag du kan skrue på, er en hel eller delvis outsourcing af it-driften. I e-bogen ”Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi” får du viden om, hvordan din virksomhed kan bruge tilpasningsøkonomi til at håndtere fremtidens krav til it. Vi spørger blandt andet: - Kan din virksomhed skalere og tilpasse sin digitale kapacitet og økonomi? - Har dine kunder tillid til, at du har de skarpeste it-løsninger? - Ville I kunne styrke forretningen ved at give jeres it mere fokus? - Kan I få øget funktionalitet til samme pris? Vi fokuserer på risiko, økonomi, fokus og valg af it-partner, som er fire opmærksomhedspunkter du skal have styr på for at lykkes med at tilpasse virksomheden til at modstå forandringerne i verden.