Her svarer to ministre på Jens Højgaards Trustpilot-kritik af inkassobureau

To af regeringens nyudnævnte ministre er blevet spurgt om, hvorvidt erhvervsdrivendes ytringsfrihed eller handelsbetingelser vægter højst i sagen om kritik på Trustpilot mellem enkeltmandsvirksomhed og inkassobureau.

Artikel top billede

Sagen mellem enkeltmandsvirksomheden Din Hvidevare Reparatør, ejet af Jens Højgaard, og inkassobureauet HornskovVindberg er ikke bare havnet hos én minister, men hele to af slagsen.

Du kan læse mere om Jens Højgaards syn på sagen her, mens inkassobureauet kommer med sine synspunkter på tvisten her.

Efter Computerworlds indledende artikler har både justistsminister Søren Pape Poulsen (K) og erhvervs- og vækstminister Brian Mikkelsen (K) skullet forholde sig til sagen.

Læs også: Jens Højgaards kritik af inkassofirma på Trustpilot havner på justitsministerens bord

Vi har aftalefrihed

Søren Pape Poulsen er blevet inddraget i sagen, efter Enhedslistens retsordfører Rune Lund i Folketingets Retsudvalg har bedt justitsministeren forholde sig til, om Danmark skal have lovgivning, der beskytters virksomheders ytringsfrihed og retten til at give dårlige anmeldelser på eksempelvis Trustpilot.

Det spørgsmål er nu besvaret, og i den skriftlige besvarelse med Søren Pape Poulsen som afsender forholder ministeren sig egentlig ikke til spørgsmålet om ny lovgivning.

"I dansk ret gælder der et princip om aftalefrihed. Det betyder, at det som udgangspunkt er op til de parter, der ønsker at indgå en aftale, at fastlægge indholdet heraf," indleder justitsministeren sit svar.

"Aftalefriheden er imidlertid ikke ubegrænset og en række love, herunder aftaleloven og markedsføringsloven, sætter visse begrænsninger herfor," forklarer han videre.

Afgøres af dommer

I forsættelsen af svaret bliver der henvist til paragraffer, som justitsministeren efter blot få uger i embedet umiddelbart har overraskende godt styr på.

Søren Pape Poulsen nævner samtidigt, at en aftale kan tilsidesættes, hvis forholdene under aftaleindgåelsen har været urimelige.

Justitsministeren skærer dog ind til benet og forklarer, at det i sidste ende er op til en dommer i en retssal at vurdere, om en aftale er fair eller ej.

"Det bemærkes, at hverken grundlovens § 77 eller Den Europæiske Menneskerettighedskonvention artikel 10, der begge beskytter ytringsfriheden, er til hinder for, at der mellem to private parter indgås en aftale, hvorved den ene part accepterer ikke at ville udtale sig kritisk om den anden part," runder Søren Pape Poulsen af.

"Ikke behov for regulering"

Også erhvervs- og vækstminister Brian Mikkelsen har skullet forholde sig til sagen, efter Computerworld har spurgt om ministerens holdning til tvisten mellem de to erhvervsdrivende.

Spørgsmålet til erhvervsministeren er sendt af sted, efter den amerikanske Kongres har vedtaget en lov, der netop giver handlende lov til at skrive kritiske aftaler, selvom en sælgende virksomhed gerne vil undgå det.

Den lovgivning kan du læse mere om her: Ny lovgivning på vej: Amerikanerne kan snart kritisere virksomheder sønder og sammen på nettet

Brian Mikkelsen har sendt Computerworld følgende svar på spørgsmålet om, hvorvidt ytringsfrihed eller handelsbetingelser vejrer højst i en sag som denne:

"Der er allerede regler på området, som efter min opfattelse fungerer fint. Jeg mener derfor ikke, at der er behov for yderligere regulering," indleder Brian Mikkelsen sit svar.

Her må tolkningen være, at erhvervsministeren i lighed med sin regeringskollega i Justitsministeriet ikke ser anledning til lovændringer på baggrund af sagen.

Åbner bødekassen

Dette betyder så samtidig, at enhver sælger kan indskrive dagbøder i sine handelsbetingelser i frygt for, hvis kunderne udtrykker sig kritisk i det offentlige rum. Præcis som Jens Højgaard har gjort i sit kundeforhold med HornskovVindberg.

Fremgangsmåden ved at besvare kritik med bøder og dermed imødegå eventuel offentlig afpresning har Christian Hornskov fra inkassobureauet HornskovVindberg tidligere har fortalt Computerworld, at flere af hans kunder har udtrykt ønske om at indføre.

Det kan du læse mere om her: Inkassobureau i shitstorm på Trustpilot efter stævning af enkeltmandsfirma: "Andre ville gøre det samme som os"

Herefter må det være op til en dommer at afgøre, om dette er fair jævnfør justitsministerens svar.

Også Brian Mikkelsen nævner i sit svar, at der i Danmark er aftalefrihed, og derfor kan stort set alle aftale mellem en sælger og køber indgås.

Brian Mikkelsen runder sit svar til Computerworld af således:

"Erhvervsdrivende skal derudover handle i overensstemmelse med god markedsføringsskik, hvilket betyder, at erhvervsdrivende skal opføre sig ordentligt og give såvel forbrugere som andre erhvervsdrivende en fair og rimelig behandling. Det er Forbrugerombudsmanden der skal sikre, at loven overholdes," lyder det fra Brian Mikkelsen.

Computerworld har spurgt, hvordan Forbrugerombudsmanden forholder sig til en tvist som denne mellem to erhvervsdrivende.

Da sagen også er havnet på Forbrugerombudsmandens bord med henblik på eventuel behandling, ønsker Forbrugerombudsmanden og hendes jurister ikke at udtale sig om sagen - hverken konkret eller principielt. 

Læs også:

Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner

Trustpilot koger: Inkassobureau ramt af vild shitstorm efter stævning af enkeltmandsfirma

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

    Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S