Her er de vigtige oplysninger, der alt for ofte mangler i dit CRM-system

Klumme: Alt for mange CRM-systemer ender som en skraldespand af informationer. Her er tip til at få styr på de helt basale stamdata, som bare skal være i orden.

Mange virksomheder ender i situationer, hvor stamdata ikke vedligeholdes.

Det skyldes enten manglende ejerskab eller at man ikke kender fordelen ved at have styr på de vitale stamdata i CRM - det som gør, at CRM bliver et hjælpeværktøj, der øger salget, og ikke ender som en skraldespand.

Alt for ofte hører man, at CRM ikke skaber nok værdi, og der er skrevet mange vinkler på dette.

Men meget ofte glemmer virksomheder, at man skal have styr på det helt basale først, inden man videreudvikler CRM og opnår de åbenlyse fordele, der er.

Så lad os starte med at få styr på stamdata.

1) Kontaktpersoner
I CRM ser man meget ofte, at kontaktpersonerne ikke er opdateret med de korrekte jobtitler, telefonnumre eller mailadresser.

Det er jo meget fint, at de fleste CRM-systemer kan integrere med Skype, Lync og så videre. Men gevinsten opnås kun, hvis telefonnummeret og mailadressen er korrekt.

Heldigvis indeholder de fleste CRM systemer hjælpefunktioner, men sørg nu for at få brugt dem.

For eksempel kan man på feltet telefonnummeret opsætte en regel om, at telefonnummeret altid skal indeholde +xx som minimum.

Så man får landekoden med, da vi jo ofte arbejder i et globalt marked og ingen kan huske landekoder for de enkelte lande.

Samme regel gælder for mailadresser - at der er et @ i feltet mailadresse.

2) Jobtitler og beslutningskraft
Det er fint, at vi har registeret den enkelte kontaktperson med jobtitlen fra visitkortet, men kender vi reelt kontaktpersonens funktion i firmaet?

Det er jo essentielt, at vi ved, om kontaktpersonen er gatekeeper, beslutningstager, bruger af produktet eller ingen indflydelse har på købsprocessen.

Derfor anbefaler jeg, at man under hver kontaktperson i CRM har et felt - vi kan kalde feltet "beslutningskraft" - med følgende valgmuligheder.

Gatekeeper: En person, som måske foretrækker en konkurrent, og som vil forhindre jer i at komme ind. Der kan være mange grunde til, at gatekeeperen har en negativ holdning, men det er vigtigt at afklare hvorfor.

Beslutningstager: En person, som har den reelle beslutningskraft, og som dermed har en markant indflydelse på købsprocessen - din største hjælper til salget.

Bruger af produktet: En person, der bruger vores produktet eller konkurrentens, og som dermed har en masse brugbar viden for os.

Nogle gange er beslutningstageren og brugeren af produktet den samme person, men i tilfælde af, at det afviger, er det vigtigt, at brugeren har en positiv opfattelse af vores produkt, da det kan fremme vores chancer.

Ingen indflydelse: Disse personer er jo umiddelbart ikke værd at bruge kræfter på, med mindre de på en eller anden måde har indflydelse på købsprocessen eller relationer, der kan åbne døre for os. 

Derfor er det interessant, hvor mange beslutningstagere du rent faktisk snakker med - både for potentielle og købende kunder - og hvor meget salg der er til disse kunder. Så kan du rette dit salgsarbejdet ind mod det, der giver salg.

3) Næste aktivitet mod "kunden"
Når man ser i CRM-systemer ude i virksomhederne, bliver man ofte overrasket over, hvor ofte der mangler det helt elementære: Hvad er den næste salgsfremmende salgsaktivitet mod "kunden".

Undersøgelser viser, at hvis man ikke har registreret den næste aktivitet rettet mod "kunden", falder salgsmuligheden markant. Man skal ofte være meget vedholdende og følge op på de aftaler, man laver med "kunden" - ellers vælges man fra.

Mange virksomheder bruger oceaner at kroner på CRM, fordi de tror, at man kan lære et barn at løbe dagen efter, det er født

Tjekliste
• Har I styr kontaktpersonerne og deres stamdata?

• Ved du, om kontaktpersonen har beslutningskraft eller ej?

• Har i styr på næste salgsaktivitet, og hvornår den skal ske?

Gode råd
• Få styr på ejerskabet over kontaktpersonerne i CRM-systemet, så data løbende opdateres.

• Få nedskrevet de nødvendige valideringsregler på telefonnumre og mailadresser, så du har valide data i stedet for affald i dit CRM-system.

• Få sikret, at der altid er en næste aktivitet rettet mod "kunden", så salgsmuligheden øges. Det gælder også, hvis din sælger stopper, og en ny person skal overtage.

• Start med de basale informationer i CRM, inden du udvider kravene til organisationen.


Premium
Test: Apples nye iPhone er bygget til fart og stil: Så gode er iPhone 12 og iPhone 12 Pro
Computerworld tester: IPhone 12 og iPhone 12 Pro er bygget til fart og til at se godt ud. Varen leveres stilsikkert, men noget er overset i farten.
Computerworld
Salling Group lukker stor online-satsning efter kun et år
Millionsatsningen Fillop lukker ved årets udgang. I stedet er supermarkeds-giganten Salling Group nu på vej med en række helt nye online-satsninger, der er affødt af coronakrisen.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Vælg den rigtige løsning til produktion af forretningsdokumenter
ERP-løsninger er fremragende til at give overblik og holde rede på forretningskritiske data – men omvendt notorisk ufleksible og svære at anvende til udformning og tilpasning af rapporter og forretningsdokumenter. I denne hvidbog kan du læse en grundig gennemgang af fordele og ulemper ved de tre dominerende løsninger på markedet, der bygger bro mellem ERP og dokumenthåndtering.