Fremtidens teknologier: Hvad er hype - og hvad skaber reelt værdi?

Klumme: Nye teknologiske landvindinger ser dagens lys nærmest dagligt, og teknologierne bliver samtidig mere og mere avancerede. Men hvad er op og ned på dem - og hvordan ved vi, hvilken bølge vi skal hoppe på?

Artikel top billede

Når jeg kigger ud i mit netværk, bliver CIO'ens rolle stadig mere kompleks - og måske endda sværere at definere.

På den ene side træffes stadig flere it-relaterede beslutninger på øverste ledelsesniveau, da it og teknologi i højere grad end nogensinde er tæt forbundet med den overordnede forretningsmodel.

På den anden side bliver der til stadighed stillet større krav til it-afdelingens synlighed og evner til konstant at innovere, disrupte og bevise sin eksistensberettigelse.

Fremtiden?

Så hvad er fremtiden for it-afdelingen og CIO'ens rolle?

Hvem skal træffe beslutningen om, hvilke tekologier der bliver relevante for de enkelte virksomheder? - og hvordan ved man, hvilke teknologier der på længere sigt kan skabe den største værdi for virksomheden?

Lad os starte med at se på, hvilke teknologier der fremover vil skabe værdi for virksomhederne.

PA Consulting Group har spurgt 50 virksomheder i blandt andet produktionssektoren i Danmark, USA, UK, Østrig, Canada, Tyskland og Spanien, om, hvilke teknologier de mener vil være afgørende i fremtiden - og som på sigt vil udgøre tungen på vægtskålen målt på fremtidens vækst og omsætning.

Af rapporten fremgår det, at teknologier som 3D-print og wearables fortsat vil være de mest trendsettende frem mod 2025, mens blandt andet kunstig intelligens og såkaldt human enhancement-teknologi vil være blandt 'future stars' - også målt på omsætning.

Andre teknologier, der vurderes til at blive relevante - og bidrage til vækst og øget omsætning - er M2M-kommunikation, kunstig intelligens og augmented reality.

Hvordan kan man vide?

Så hvordan ved it-chefen og ledelsen, hvilke teknologier der bedst muligt - på længere sigt - vil understøtte forretningen og hjælpe til at skabe vækst?

Det er vigtigt først og fremmest at definere, hvilke udfordringer man har, og hvilke teknologier der bedst muligt og mest effektivt kan imødekomme disse udfordringer.

Sidder du eksempelvis som it- og teknologiansvarlig i en medicinalvirksomhed, er det en god ide at se nærmere på, hvad der sker inden for den demografiske udvikling: Hvad er den forventede levetid for menensker, hvilken effekt vil det have på arbejdsstyrken og omkostninger i sundhedsvæsenet, og endelig hvordan påvirker det behovet for de produkter og løsninger, jeres virksomhed tilbyder.

Skal I for eksempel til at se nærmere på udviklingen inden for biochips og såkaldt human enhancement? Der er mange overvejelser, og det kan være svært at forudsige fremtiden.

Her og nu-behov

Det kan også handle om et her og nu-behov: Er performance i virksomheden utilfredsstillende, og mangler medarbejderne motivation? Ja, så kan svaret være mobility-teknologier og såkaldt customisation og wearable-teknologier.

For eksempel har mine kolleger udviklet en ny læringsmetode kaldet 20 Days Later, hvor medarbejdere ved hjælp af en app løser adfærdsbaserede opgaver i løbet af en periode på 20 dage (baseret på teorien om, at det tager cirka 20 dage med gentagne daglige aktiviteter for et menneske at skabe en vanepræget tankegang eller adfærd). Formålet er at skabe nye, vedvarende vaner, som øger performance og salg.

Så det handler ikke nødvendigvis om at implementere og forstå de mest komplekse teknologier, men om at identificere de behov, der er i den enkelte virksomhed og dernæst definere, hvilken teknologi der kan hjælpe med at løse jeres udfordringer og jeres behov - som for eksempel ved hjælp af wearable-teknologi og en enkel app.

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S