Her er læren fra Danmarks fem dygtigste CIO'er: Alt handler om at blive klar til forandring

ComputerViews: Landets fem dygtigste it-chefer løfter ikke en konkret opgave. De skaber et mindset, der gør virksomhederne handlekraftige.

ComputerViews: Som CIO skal du i dag ikke bare løse én opgave. Du skal heller ikke bare løse mange opgaver. For at være blandt de bedste skal du indføre et nye mindset.

Det er den klare lære fra Danmarks fem bedste CIO'er, som onsdag var med i opløbet om at blive Årets CIO 2018.

Vinderen blev Jesper Riis fra DSV, hvilket du kan læse mere om her: Han er Danmarks bedste CIO: Jesper Riis fra DSV vinder titlen som Årets CIO 2018

Fællesnævneren for de fem top-CIO'er er klar: Som forretningsorienteret CIO er det ikke nok at foretage en oprydning, hvis operationen ikke peger et sted hen.

Derfor er oprydning for de bedste CIO'er ikke et projekt. Det er et state of mind, der er slået op på væggen som et manifest.

Det er nemlig den konstante oprydning og strømligning af virksomhedernes it-setup, der gør dem i stand til at være parate til at være det alle taler om - agile.

Virksomhederne skal i dag være parate til at handle lynhurtigt, og der nytter det ikke noget, at de snubler i kabler og kludrede systemkombinationer, når muligheden for et opkøb eller en stor kontrakt byder sig.

Læs mere her: Her er Danmarks fem bedste CIO'er lige nu: Disse fem it-chefer er nomineret til titlen som Årets CIO2018

Det ser vi tydeligt hos DSV, hvor man i it-afdelingen lever efter en brutal opskrift på det gode it-liv. Applikationer slagtes, og alt imens det digitale blod flyder på gangene, uddeles der "dummebøder" til de afdelinger, der insisterer på at beholde særegne systemer.

Det er dog ikke for sjov, at Jesper Riis og hans folk kapper kablerne med macheter, mens de råber deres mantra om, at der kun hesker et it-setup, og det er et strømlignet "the DSV-way"

Det drejer sig om, at DSV har vokseværk, men i en branche som logistikbranchen, hvor volumen er alt og marginerne næsten intet, så skal væksten komme via opkøb.

Og når man åbner sådan en case op, ligner det modsat det kliniske setup fra Hedehusene som regel en "svinesti".

Derfor skal der konstant ryddes op, og "ukrudtet" skal så at sige holdes nede.

Det gør man hos DSV ved hjælp af "Kill It"-programmet, hvor der de seneste par år har været en ambition om at "dræbe" 400 applikationer om året. Til nytår er det ambitionen at have slået applikation nummer 1000 ihjel.

Læs mere om det her: Som spritny CIO for DSV fik Jesper Riis til opgave at skaffe 300 millioner kroner og overtage 23.000 ekstra brugere

Vi ser det samme hos Pandora, hvor Peter Cabello har kæmpet for at ensrette og skabe en fælles infrastruktur i en nedbarbering af den it-jungle, der var vokset i takt med Pandoras ekspansion.

Formålet er et overskueligt it-setup med fokus på at måle og justere med henblik på at optimere salget.

Læs mere om det her: CIO Peter Cabello spiller en nøglerolle i Pandoras globale vækstplaner: Sådan har han gjort it til en afgørende faktor

Hos PFA har vi hørt om, hvordan Kristian Hjort-Madsen har forsøgt sig med at smøre it-organisationen ud over hele virksomheden ved at skabe agile teams.

Fomålet er en genopdragelse af organisationen, så alle tænker digitalt fra begyndelsen - igen en løbende proces med henblik på at skabe et andet "state of mind".

Læs mere om det her: CIO Kristian Hjort-Madsen har spredt PFA's it ud i alle mulige retninger for at få mere kog i gryden: "Jeg tror simpelthen ikke på, at vi it-folk tænker visionært nok"

Vi fulgte med Steffen Andersen fra Adform i den evige teknologiske krig mod verdens it-giganter, når han holder Adform på dupperne i en konkurrencesituation, der hele tiden skærpes.

Læs mere her: Steffen Andersen er en af Danmarks bedste CIO'er: Styrer Adform i et vildt teknologiræs mod gigantiske konkurrenter

Opgaven slutter ikke
En fællesnævner for landets bedste CIO's er, at de ikke kigger på Mayland-kalenderen og sætter et kryds ved en dato, og når vi når dertil, så er en given opgave løst.

Deres opgaver er løbende.

Det drejer sig ikke om at rydde op en gang for alle - det drejer sig om konstant at holde it-ukrudtet nede og holde organisationen digitalt på tæerne.

I en verden, der bevæger sig hurtigere end nogensinde før, er det en absolut nødvendighed.

Muligheder opstår som lysglimt i mørket, og hvis it-organisationen ikke er parat, bliver det ikke muligt for virksomhederne at agere. Så bliver agilitet, noget vi snakker om, og ikke et værktøj til at opnå fremtidens vækst.

Læs mere om det her: "Efter tre måneder ringede 97-årige Haldor Topsøe ned til mig og sagde, at det vist var på tide, at jeg kom forbi hans kontor og forklarede ham om it-strategien"





Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
IBM kommer med kortfattet kommentar: "Vi påtænker at nedlægge cirka 90 stillinger"
IBM bekræfter nu, at selskabet internt har annonceret, at det vil nedlægge omkring 90 stillinger. Den amerikanske virksomhed forsøger at nedbringe antallet af stillinger, lyder det.
Computerworld
Danske tech-topfolk blæst bagover efter besøg i Kina: Danmark er nødt til at gøre noget
Danmark skal i den grad op i gear, hvis ikke vi skal køres helt bag ad dansen af Kina, lyder det fra bekymrede danske techfolk efter besøg i Kina.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Manden bag Stack Overflow til softwareudviklere og folk i it-branchen: Disse ting skal du lære, hvis du vil undgå at blive tromlet totalt
Interview: Manden bag Stack Overflow og Trello har en opsang til folk i it-branchen. Her er de kompetencer, som du bare skal tilegne dig nu.
White paper
Kundeservice som et konkurrencevåben
Kundeservice har i mange år været ensbetydende med lange telefonkøer, men i dag er situationen heldigvis helt anderledes. Virksomheder bruger det som et vigtigt konkurrenceparameter, og kunderne forventer ligeledes at få den rigtige hjælp, ellers går de til en anden virksomhed. I dette whitepaper gennemgår vi fem simple trin, der kan give jer vigtige konkurrencefordele.