Artikel top billede

Netflix, Microsoft og Samsung buldrer frem med nye produkter og funktioner til gaming-markedet: Se dem her

Der har på det sidste været events på tværs af tech-branchen med fokus på spiloplevelsen, og mange nye spil og funktioner er kommet på banen. Blandt andet et større fokus på cloud fra Microsoft og en eskalering af Netflix’ gaming-strategi.

Microsoft, der har Xbox og et kæmpe teknologiske bagkatalog, og Netflix, som i større grad begynder at satse på gaming som et fokusområde har begge haft store events på det seneste.

Microsoft med Xbox & Bethesda-showcase – en begivenhed, der var stand-in for de annonceringer, der skulle have fundet sted på E3. Og Netflix med Geekweek.

En af hovedpointerne, der kan opsummeres er, at vi nok kan forvente, at gaming i højere grad blive en abonnementsforretning i fremtiden, og at cloud kommer til at spille en større rolle.

Microsoft har blandt andet annonceret en liste over 30 spil, udvidelser og tilføjelser til Xbox, skriver ZDNet.

Derudover får Microsoft Edge-browseren en række nye gaming-funktioner for at gøre browseren mere kompatibel med Xbox Cloud Gaming.

Der tilføjes også en personlig spilside til Edge, hvor brugeren kan se spilnyheder og -guids, livestreams, turneringer samt hurtig adgang til Xbox Cloud Gaming-biblioteket, skriver Thurrott.

Derudover vil Microsoft sprede Xbox Cloud Gaming, som er bygget på Azure, yderligere ved i samarbejde med Samsung at få Xbox-appen til Samsungs smart-fjernsyn. Dette vil begynde allerede 30. juni. Derved kan brugere spille cloud-aktiverede spil i Game Pass Ultimate-biblioteket på Smart TV'er uden en konsol.

Derudover har Microsoft annonceret, at Xbox Game Pass Ultimate-kunder senere i år vil kunne spille spil i clouden, som de ejer i forvejen eller har købt udenfor Xbox Game Pass-biblioteket.

Altså kort sagt en stribe nye spil, mere fokus på abonnement og en bestræbelse på, at cloud skal kunne skabe fleksibilitet i forhold til den fysiske konsol.

Se den fulde liste over Microsofts annoncerede spil her.

Netflix opper sig

Netflix, som generelt er begyndt at fokusere mere på spil, begynder i højere grad at fokusere på spil baseret på sine populære serier, og her blev en række annonceret til Geekweek.

Det drejer sig for eksempel om reality-serier som Too Hot to Handle, Papirhuset og Queens Gambit.

Samtidig vil der også blive lavet serier baseret på spil. Det er eksempelvis Dragon Age: Absolution og Tekken: Bloodline. Se streaminggigantens fulde annonceringer her.

Computerworld har tidligere skrevet om, at de store tech-selskaber netop satser endnu mere på spil, og at Microsoft, Sony, Apple, Amazon og Netflix alle satser på abonnementsbaserede platforme til spil.

Computerworld har tidligere skrevet om, at de store tech-selskaber netop satser endnu mere på spil, og at Microsoft, Sony, Apple, Amazon og Netflix alle satser på abonnementsbaserede platforme til spil i forskellige grader.

Derfor vil vi nok se mange flere spil i rækken i de kommende år. Ligesom Microsoft har opkøbt Activision Blizzard og lanceret Android-apps til Windows 11.



CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital