I min første mail til min nye chef stavede jeg hans navn forkert. Og det var ikke engang det værste ...

Klumme: Jeg har egentligt set frem til, at min nye chef skulle starte. Med 16 års erfaring fra Microsoft i selveste Seattle, en håndfuld succesfulde start-ups på samvittigheden og et utal af bestyrelsesposter var her en mand, jeg blev nødt til at imponere fra allerførste færd. Det gik ikke så godt ...

Da jeg i starten af året ved et uheld kom til at besvare en mail fra min CEO og sende den ud til hele firmaet, lærte jeg at holde igen med min e-mail-læsning, der havde taget helt overhånd. Selv da jeg stod og ventede på grønt på cyklen, læste og besvarede jeg mails. Og når jeg børstede tænder.

Nul mails lig med nul fejl?
Kvaliteten af læsningen og dermed forståelsen og svarene var naturligvis kritisabelt ringe - og da jeg efter vinterferien i uge 7, havde 738 ulæste mails tog jeg yderligere et hårdt valg - nogen vil sige, at jeg fik en åbenbaring. Jeg etablerede et internt mål, der lyder på, at jeg i uge 7 næste år vil jeg modtage nul mails

Alle cc-mails skal væk, alle projektrelaterede mails over i projektværktøjerne, nyhedsbreve skal afmeldes osv. Og nu, næsten to kvartaler inde i 2015, går det faktisk ganske godt. Jeg modtager stadig ganske mange e-mails, men antallet er for nedadgående.

Derudover læser jeg næsten kun e-mails på arbejde - ikke på cyklen, ved spisebordet eller når jeg læser godnathistorie for ungerne. Kvaliteten af mine svar er derfor steget, og jeg har ikke begået nær så mange bommerter, som jeg ellers var vant til.

Altså lige indtil dagen efter, min nye chef startede...

Egentligt burde jeg have forudset det. Situationen var klassisk. Hele dagen havde jeg været presset - løbet fra møde til møde, spist frokost ved computeren og konstant haft en kollega på Skype, Slack og Yammer. Og et par kunder. Det var egentligt blot et spørgsmål om tid ...

Rundetårn frem for møder
Set i bakspejlet burde jeg have aflyst et par af møderne, sat auto-reply på mailen, gået en tur på Købmagergade, måske også op i Rundetårn, nydt en frokost på Post & Tele Museet eller Restaurant Tårnet på Christiansborg. Bare for at klare tankerne, så jeg kunne komme tilbage og levere den sædvanlige høje kvalitet.

I stedet valgte jeg at afholde vores ugentlige succesmøde samtidig med, at jeg besvarede e-mails, havde andre kollegaer på Skype, Slack og Yammer og spiste dessert.

Mens jeg holdt mødet, svarede mails, og chattede med kollegaer, loggede jeg også på LinkedIn og connectede med min nye chef. Og i stedet for blot at bruge den sædvanlige kedelige standardtekst vurderede jeg, at en mere personlig en af slagsen ville gøre bedre indtryk.

Det ville vise ham - tænkte jeg - at jeg ikke bare hopper fra opgave til opgave, men tænker mig om og fokuserer på opgaven foran mig og tilmed tilføjer kreativitet og et personligt touch.

Men jeg var naturligvis for presset, og med både Chrome, Firefox og Safari åbne mistede jeg overblikket og kunne i et brøkdel af et sekund ikke huske, hvad han hed. Kun at han oprindeligt er fra Indien.

Så jeg tog chancen ...

Mon der ligger en lønforhøjelse og lurer?
Efterfølgende har jeg googlet mig frem til, hvad jeg reelt kaldte ham.

På engelsk betyder det lystig!

Så ikke nok med, at jeg ikke brugte min chefs rigtige navn, første gang jeg skrev til ham; det ord jeg brugte, betyder, at han er lystig.

Han har ikke accepteret min LinkedIn-connection endnu ...



Premium
IBM sætter flere navne på topledelsen for sit nye selskab 'NewCo'
Der er blevet sat navne på flere af de aboslutte topposter i IBM's nye driftsselskab, NewCo. Ind til videre fisker IBM inden for egne rækker.
Computerworld
Trump bønfalder Helle Thorning: Giv mig min Facebook-konto tilbage
Facebooks tilsynsråd, der har Helle Thorning-Schmidt i spidsen, har modtaget en erklæring fra Donald Trump, som ønsker at få genoprettet adgangen til sin Facebook og Instagram-konto.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
IBM Danmark trækker tilbud om frivillige fratrædelser tilbage for stort antal ansatte: "IBM har taget røven på sine ansatte"
Som led i IBM Danmarks store fyringsrunde fik 130 ansatte grønt lys til at forlade selskabet på en frivillig fratrædelsesordning. Men nu har IBM Danmark trukket det oprindelige tilbud tilbage for størstedelen af de ansatte.
White paper
Digital transformation tvinger organisationer til at nå deres digitale mål på nye måder
Allerede for to år siden hævdede nordiske virksomheder, at virksomhedernes konkurrenceevne og sågar overlevelse var afhængig af en vellykket digitalisering. De var klar, fulde af håb og på vej mod det digitale paradis. Hvordan gik det så? Hvor er de nu? For at finde ud af det, interviewede DigiPlex og Norstat 377 forretningsledere og IT-beslutningstagere fra organisationer fordelt over hele Danmark, Sverige og Norge om deres digitaliseringsfremskridt, om hvordan de har håndteret pandemien, og om hvordan IT understøtter eller står i vejen for indfrielsen af deres bæredygtighedsmål. DigiPlex kan nu dele en rapport med resultaterne fra undersøgelsen samt tanker om, hvordan man håndterer dem. De deler også nogle nyttige tips til, hvordan man skaber en pålidelig infrastruktur, der kan tilskynde til og understøtte ambitioner i den digitale økonomi. Læs mere i rapporten Nordic Data Center Trends 2020: Riding out the Storm.