Podcast:Her er de nye (dyre) iPads og den nye Surface Laptop - men kan manglen på chips drille?

Rigspolitiet begår databommert: Har glemt at slette aflyttede advokatsamtaler

En stikprøvekontrol viser, at 15 procent af de advokatsamtaler, der optages som en del af politiets aflytning af mistænkte personer, og som bør slettes, ikke er blevet det. "Det er meget beklageligt, at vi kan konstatere, at det øjensynligt ikke er sket fuldt ud," lyder det fra rigspolitichefen.

Politiet har glemt at slette flere mistænkte personers telefonsamtaler med deres respektive forsvarsadvokater.

Det oplyser justitsminister Nick Hækkerup (S) i en orientering til Folketingets Retsudvalg.

I maj rettede Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og
International Kriminalitet nemlig henvendelse til Rigspolitiet, da det under et retsmøde i en straffesag kom frem, at den mistænkte persons klientsamtaler med vedkommendes forsvarsadvokat ikke var blevet slettet.

På den baggrund har Rigspolitiet efterfølgende igangsat en stikprøvekontrol på 41 anmodninger om sletning af klientsamtaler, som er modtaget i perioden fra den 1. januar 2017, hvor det nuværende aflytningssystem blev taget i brug, til primo maj 2020.

I 15 procent af tilfældene er der ikke sket sletning.

"Det er ved stikprøvekontrollen vist, at der er sket ufuldstændig sletning i knap 15 procent af de undersøgte anmodninger," skriver Nick Hækkerup i orienteringen til Folketingets Retsudvalg.

Læs også: Programmeringsfejl hos politiet sender forkerte bøder til mere end 1.000 bilister

Her er handlingsplanen
Når politiet aflytter en mistænkt persons telefon vil aflytningssystemet automatisk også optage fortrolige samtaler mellem den mistænkte person og vedkommendes forsvarsadvokat.

Disse samtaler må dog ikke aflyttes og skal derfor slettes øjeblikkeligt, men det er altså ikke sket - også selvom flere advokater specifikt har bedt om det.

Nick Hækerup beskriver, hvordan politiet nu manuelt vil gennemgå samtlige anmodninger om sletning af klientsamtaler, som Rigspolitiets Telecenter har modtaget i perioden fra 1. januar 2017 til maj 2020.

Der er tale om 1.150 anmodninger i alt.

Den gennemgang forventes afsluttet i august.

Derudover iværksætter Rigspolitiet en revision af proceduren for anmodning om sletning af klientsamtaler.

Denne revision forventes at være fuldt implementeret i midten af juni.

Desuden indfører Rigspolitiet nu manuel kontrol med proceduren for sletning af klientsamtaler, hvilket også skal være implementeret i løbet af juni.

Læs også: Politiet får tusindvis af anmeldelser om it-kriminalitet i nyt center: Sådan fordeler sagerne sig

Politiet beklager
Hos Rigspolitiet har man røde ører og beklager sagen.

"Forsvarsadvokater skal naturligvis kunne stole på, at telefonsamtaler med deres klienter altid håndteres i fuld overensstemmelse med retsplejelovens regler. Det er meget beklageligt, at vi kan konstatere, at det øjensynligt ikke er sket fuldt ud," lyder det fra rigspolitichef, Thorkild Fogde, i en meddelese, der fortsætter:

"Vi gennemgår nu alle sletteanmodninger for at sikre os, at sletningerne er foretaget fuldt ud, og vi vil orientere de berørte forsvarere, hvis dette ikke har været tilfældet."

Læs også: 11 anholdt for NemID-svindel i stor landsdækkende politiaktion



Premium
Efter vanskeligt år jagter aarhusianske Mjølner nu tocifrede vækstrater: Vil for alvor indtage Sjælland - her er planen
Interview: Efter et corona-plaget år er aarhusianske Mjølner Informatics nu klar til at trykke på speederen. Topchef Brian Gottorp Jeppesen forventer tocifrede vækstrater, der især skal hentes fra det sjællandske marked. Se hans plan for 2021 her.
Computerworld
Næste uge går det løs: Apple inviterer til event på utraditionel vis
Apples store event i næste uge blev afsløret af Siri før tid. Få overblik over, hvad Apple ventes af løfte sløret for.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
White paper
Så ofte rammer din sikkerhedsleverandør plet – eller helt ved siden af
Denne uafhængige evaluering fra MITRE ATT&CK giver et billede af styrker og svagheder hos førende udbydere af cybersikkerhedsydelser. Rapporten vurderer bl.a. reaktion og træfsikkerhed på simulerede angreb og af, hvor hurtigt der slås alarm.